Ieškoti tarp:
Įmonių
Straipsnių
Pasiūlymų
Skelbimų
Video
Katalogo kategorijų

Transporto priemonių „pimpinimas“

Įdomus paradoksas – dažnas tautietis gaili pinigų naujesniam automobiliui, tačiau
Nuotraukos

Įdomus paradoksas – dažnas tautietis gaili pinigų naujesniam automobiliui, tačiau vėliau išleidžia tūkstančius jo „pimpinimui“. Žmonės pasiruošę keisti beveik viską – ratus, amortizatorius, išmetimo sistemą, montuoti dujas ar kokią nors kitokią, įdomią ir papildomos galios automobiliui suteikiančią įrangą ir t.t.


Apie tai, ką dažniausiai savo automobiliuose keičia mūsų tautiečiai paprašėme papasakoti telšiškio Darius (Guris) kažkada oficialiai pavadintas konstruktoriumi – restauratoriumi.

Kiek laiko perdarinėji automobilius?

Mašinas perdarinėju jau koki 10 metu, bet pagrindinė aistra yra motociklai. Jų, šiai dienai, esu turėjęs 43. Daugiau negu pusė jų – perdaryti. Man neįdomu pirkti išbaigtą daiktą. Man kūryba technikoje yra gyvenimo būdas. Mašinas tobulinti pradėjau kai pradėjau dirbti su jomis. 15 metų dirbau su šiuolaikinių automobilių elektronika, diagnozuodavau gedimus, juos šalindavau. Dirbdamas supratau, kad tobulėja ne automobiliai, o jų aptarnavimas. Dėl šių asmeninių patyrimų mečiau (gana pelningą) verslą ir pradėjau tobulinti automobilius, motociklus ir, kars nuo karto, žemės ūkio techniką. Svarbiausia – tai patinka žmonėms. Ypač tiems kurie nori išsiskirti, nori kažko rankų darbo, nes ką tau kiša rinka ne visiems „pramuša“. Juolab, daugelis puikiai žino, kad perdarius automobilį, dažnai, jis tampa geresnis negu gamyklinė versija.

Kokius automobilius žmonės dažniausiai linkę perdaryti?

Dažniausia žmonės nori klasikos. Tai – seni automobiliai, ypač – „amerikonai“. Modelis kaip ir nesvarbu svarbu kad tai būtų kupe ar kabrioletas. Aš pats esu prisiekęs „Corvette Stingray C3“ fanas ir šių automobilių konstruktorius bei restauratorius. Šiam modeliui esu atsidavęs visa širdimi, nors gyvenime nesu pastovus. Bet „Corvette“ pavergė mano širdį.... Aišku šioms mašinoms daugelis nėra abejingas todėl ne 1 ir ne 5 esu paleidęs į pasauli. Viena „maniškė“ net stovi Maskvoje, Retro automobilių muziejuje.

Kad nepakyrėtų senų kaulų čiupinėjimas, kartai kandu į naujus automobilius. Tai variklių galios kėlimas, bei duslintuvų sukonstravimas ir pan. Beje, duslintuvo suderinimas su esamu varikliu duoda galios efektą. Aš tai prilyginčiau vargonų suderinimui... Kita mano aistra – „Subaru“ automobiliai, todėl juos dažniausiai ir „pabonbinu“. Ne išimtis ir ralio bei drago garažinai bolidai. Tuo irgi užsiimu, nes yra žmonių, kuriems trūksta pinigų gražiems blizgantiems vamzdukams ar firminiams priedams. Kita vertus, tai ne visada būtina, nes perdarius esamas sistemas galima pasiekti puikų rezultatą. Nepaslaptins, kad kartais išeina net geriau negu buvo. Kiek teko pastebėti, yra dviejų tipų „lakūnai bandytojai“ – vieniems turi blizgėti po kapotu, kitiems blizgesys nesvarbu, be automobilis turi „eiti“.

Kokie populiariausi patobulinimai?

Tobulina žmonės, dažniausiai, variklius. Lietuviškas variantas – kad gerai trauktų, mažai rytų, butų nebrangu ir laikytų mazgai.....  Ne lietuviškas – kad trauktų, kitkas nesvarbu. Aišku norinčių yra susidėti LED lempikes, aptraukti pseudo-karbono plėvele, sumontuoti spoilerius kurie ne gerina, bet blogina aero savybes. Tai – kičas, tad aš tuo neužsiimu. Tai nereiškia, kad esu „mandras“ ar „pasikėlęs“. Tiesiog nesinori daryti, to kas tau nemiela.

Kaip vėliau sekasi tuos patobulinimus įteisinti – užregistruoti transporto priemonę, praeiti techninę ir t.t.?

Perdarytos technikos Lietuvoje įteisinimas yra tabu. Norėjau konstruoti amerikietišką „Hot Rod“. Užjūrio televizija padarė didžiulę įtaką, davė peno akims. Viskas atrodė aišku, bet deja Lietuva – draudimų šalis. Norėdamas įforminti būsimą kūrinį pasiekiau aukščiausią instanciją, bet tuščiai. Norėjau karts nuo karto perdaroma žemės ūkio techniką įteisinti. Nors minimaliai, bet nebėra tokių dokumentų. Gal kokius senus ir galima rasti, bet kai tave „nukirs“ radaras lekiant 200km/val. greičiu, tai bus tau traktorius...

Šiai dienai Lietuvoj yra taip – (man pasakė asmeniškai) viskas yra padaryta, perki ir važiuoji, neišradinėk dviračio.

Kita vertus, galima formalumus Lenkijoje susitvarkyti. Buvo laikas, galima buvo Latvijoje oficialius dokumentus pasidaryti. Ten kitaip – tau net ranką paspaus, patars kas ir kaip. Deja, tai kainuoja daug pinigų. Iš asmeninės patirties galiu pasakyti – paskaičiavus labiau apsimoka mokėti baudas už techninės apžiūros nebuvimą, negu eiti kryžiaus kelius dėl popierėlio. Didžiausia problema – jei žmogus su savo „samadelkom“ auto įvykį sukels ar ką nors užmuš. Laimei, čia – kraštutinumai, bet paminėti tai būtina.

Koks buvo išskirtinis darbas?

Visi darbai man išskirtiniai, bet pirmenybę teikiu „Corvette“. Būsimas mano asmeninis projektas, galima sakyti, bus išskirtinis. Tai bus naujos laidos „Corvette“ su senos laidos „Corvette“ kėbulu. Taip darau, nes senos technologijos genda, varva, greit sudyla ir šiaip yra nepatikimos. Darysiu retro automobilį, bet naudosiu naujas technologijas. Tada galėsi ir paspausti, ir nebijot kad pakeliui gali dingti stabdžiai (yra buvę ir taip) ar vairo stiprintuvas, netikėtai, sumanys pasidaryti minutės pertraukėlę.

Kartą teko iki varžtelio išardyti ir atrestauruoti 1954 m. „Ford Thunderbird“. Čia buvo kažkas tokio... Deja, automobilis iškeliavo į Norvegiją. Norvegai ne tik vertina tokius automobilius, apie juos daug žino, bet ir yra mokūs klientai. Dažnas lietuvis „nepatempia“ restauracijos kainos. Norai viršija galimybes, todėl esu matęs ne vieną išardytą, bet paliktą „pradėtą“ projektą. Tai blogiausia kas gali būti norint vėl prikelti tokį automobilį naujam gyvenimui.

Kiek laiko trunka „papimpinti“ automobilį?

Viskas priklauso nuo konkrečios situacijos. Restauracija trunka ir metus – dvejus. Rimti projektai – iki metų. Asmeniškai aš daugiau vienų metų nesu krapštęsis. Ne man matyti tą pačią mašiną kiekvieną dieną ir tik po truputį įžvelgti šviesą tunelio gale... Ir šiaip toks darbas – nervų ir kantrybės išbandymas, o jei dar viskas užsitęsia...

Ar „pimpinimą“ galima lyginti su, tarkim, tatuiruotėmis – pasidarei vieną ir norisi daugiau?

Perdarinėjimus drąsiai galima lyginti su tatuiruotėmis. Pats esu numargintas „nevaikiškai“, žinau kas tas yra ir kaip tai kabina... Panašus efektas būna ir su variklio galios kėlimu. Ypač kai tavo rankose turbo variklis. Pakeli galią iki saugios ribos, bet supranti, kad galima dar.... Tada dar...ir dar truputį... Galiausiai – stūmoklis rankoje, o vožtuvai sukrauti i dėžutę... Pasitaiko visko.

Ko patartum automobilyje nekeisti ir kodėl?

Galima keisti viską arba nekeisti nieko. Pagal Jurgį ir kepurė. Vieni visą gyvenimą važiuoja su pilku dyzeliu, kiti kiša pinigus į egzotiką. Mano kredo – mes per gyvenimą praleidžiam apie 40 metų prie vairo, todėl darykime tai kaip galima įdomiau ir įmantriau.

Dėkui už pokalbį ir sėkmės darbuose.

 

Nuotraukos iš asmeninio Dariaus archyvo

Kalbėjosi V. Misevičius

Prim.lt