Ieškoti tarp:
Įmonių
Straipsnių
Pasiūlymų
Skelbimų
Video
Katalogo kategorijų

Pirmoji pažintis su elektriniu švedų „Scania Citywide“ autobusu ir įkrovimo infrastruktūros sprendimais

Lietuvos rinką su naujausiomis technologijomis supažindino pasaulinių koncernų atstovai UAB „Scania Lietuva“ ir UAB „ABB“.
Nuotraukos

2020.11.12.

Kai miestų bendruomenės ypač vertina švarą ir tylą, o vežėjai kartu su savivaldybėmis rūpinasi viešojo transporto efektyvumu ir patrauklumu keleiviams, Lietuvoje toliau aktyviai domimasi tvaraus miesto perspektyvomis. Viena tokių – pirmą kartą į šalį atvykęs elektrinis naujos kartos „Scania Citywide“ autobusas ir kartu su juo pristatytos įkrovimo tinklo galimybės. Lietuvos rinką su naujausiomis technologijomis supažindino pasaulinių koncernų atstovai UAB „Scania Lietuva“ ir UAB „ABB“.

Prieš atvykdamas į Lietuvą 12 metrų ilgio žemagrindis „Scania Citywide“ modelis debiutavo 2019 m. Briuselyje vykusioje didžiausioje pasaulio keleivinio transporto parodoje „Busworld Europe“. Tik pasirodęs Europoje šis autobusas sulaukė didelio susidomėjimo, o Baltijos šalys vienos pirmųjų suteikė galimybę elektrinį „Scania Citywide“ išbandyti savo rinkose. Iki tol su juo susipažinti spėjo tik Švedija, Šveicarija ir Prancūzija. Vizito Baltijos regione metu įvyko ir pirmasis autobuso užsakymas – įsigyti 10 vienetų panoro 64 tūkst. gyventojų turintis Švedijos miestas Estešundas.

Lietuvoje gilintasi, kaip efektyviai išnaudoti šios elektrinės transporto priemonės ir jos įkrovimo galimybes mūsų sąlygomis. Domėtasi autobuso nuvažiuojamu atstumu, energijos sąnaudomis, baterijų eksploatacija, keleivių skaičiumi, patrauklumu miestiečiams ir vairuotojams, įkrovimo infrastruktūros strategija.

„Miestams ir vežėjams svarbiausia, kad autobusas ekonomiškai įveiktų maršrutą veždamas optimalų kiekį keleivių. Kuo daugiau kilometrų siekiama nuvažiuoti, tuo didesnį svorį autobuse keleivių sąskaita užima baterijos. Kiekvienu atveju privalu ieškoti geriausio sprendimo, neprisirišant tik prie vieno kriterijaus. Pereinant prie elektrifikacijos reikia įvertinti daugybę veiksnių, lemiančių efektyvumą“, – sakė „Scania Lietuva“ autobusų pardavimo vadybininkas Edvinas Polzunovas.

Jo teigimu, „Scania“ gali pasiūlyti įvairių konfigūracijų autobusų, priklausomai nuo klientų poreikių. Jei reikia vežti didžiausią keleivių kiekį – 105 žmones, montuojamos 8 baterijos: po 4 ant stogo ir gale variklio skyriuje. Tokios komplektacijos autobusas gali nuvažiuoti 115–220 kilometrų. Montuojant dvi papildomas baterijas ant stogo ir didinant bendrą jų skaičių iki 10-ies, pasiekiamas maksimalus galingumas. Įveikiamas atstumas padidėja iki 150–280 kilometrų.

„Visi pagrindiniai naujojo „Scania Citywide“ autobuso komponentai, tokie kaip varikliai ir baterijos, bendra elektros sistema, sukurti „Scania“ gamykloje. Vis dėlto transporto priemonės efektyvumo ar techninės priežiūros bendrovės servisuose užtikrinimas yra ne mažiau svarbu nei tvarumo kontrolė.

Nors eksploatuojamų elektrinių autobusų emisijos nulinės, labai svarbu žinoti apie jų baterijų kilmę: ar jos gaminamos iš atsinaujinančių, ar iš taršių iškastinės energijos šaltinių, ar reikiami komponentai tiekiami sąžiningai, o gal naudojant nelegalią darbo jėgą, galiausiai – kaip jos utilizuojamos.

Šioje grandinėje „Scania“ bendradarbiauja tik su švariausių pasaulyje baterijų gamintoju „Northvolt“. Jos gamyklose naudojama energija iš ekologiškų šaltinių, o išteklių gavyba vyksta kasyklose Europoje. Be to, bendrovė yra atsakinga už panaudotų baterijų utilizavimą ir perdirbimą. Ji rūpinasi visu ciklu nuo baterijos pagaminimo iki jos gyvavimo pabaigos“, – pasakojo E. Polzunovas.

Šių baterijų maksimali bendroji galia – 250 arba 320 kWh. Jų ištekliai ir garantija priklausomai nuo eksploatacijos sąlygų – 4–8 metai. Kaip sako „Scania Lietuva“ atstovas, tokio elektrinio transporto vidutinės energijos sąnaudos yra apie 82 kWh skaičiuojant 100 km.

Atsižvelgdama į miestų infrastruktūros ir konkrečių maršrutų poreikius bendrovė „Scania“ kartu su savo pasauliniais elektrinio transporto įkrovimo infrastruktūros partneriais ABB siūlo įvairius įkrovos sprendimus.

„Autobusai gali būti įkraunami keliais būdais – energiją tiekiant transporto priemonėms parkuose per naktį arba galutinėse maršrutų stotelėse. Kitas variantas – įkrauti jas maršrute trumpų sustojimų metu, tam panaudojant pantografą. Taip pat galimas mišrus įkrovimo modelis – autobusų parke ir maršrute. Kiekvienas iš šių sprendimų turi savo pranašumų, nėra vieno universalaus ar geresnio už kitą. Renkantis patį efektyviausią, būtina atidžiai įvertinti konkrečius poreikius ir ateities viziją“, – sakė „ABB Lietuva“ elektromobilių įkrovos stotelių ekspertė Goda Montvidaitė.

Darbo dienos pabaigoje autobusai grįžta į parką ir laikotarpis iki ryto gali būti išnaudojamas baterijoms įkrauti. Vidutinis autobusų stovėjimo čia laikas yra 6–8 valandos. Priklausomai nuo baterijos talpos, įkrovimo galia gali siekti nuo 25 iki 150 kW. „Scania Citywide“ atveju 8 baterijos visiškai įsikrautų per 60–90 minučių, o komplektacijoje esant 10 baterijų tai truktų 60–120 minučių. Įkrauti galima naudojant įkroviklį vienam autobusui arba vieną įkroviklį priskiriant trims autobusams, kurie kraunami iš eilės vienas po kito.

Pantografas yra sprendimas, tenkinantis poreikį autobusus įkrauti maršruto metu. Šiuo atveju greitas įkrovimas vyksta dieną stotelėse ir autobusams „ilsintis“. Dėl didelės pantografo galios, kuri yra nuo 150 iki 600 kW, įkraunama vos per 3–6 minutes. Tiek laiko pakanka autobusui sukaupti reikiamą galią savo maršrutui įveikti. Visiškam įkrovimui „Scania Citywide“ modeliui reikėtų nuo 30 iki 60 minučių priklausomai nuo baterijų kiekio. Šis autobusas gali būti įkraunamas naudojant tiek pantografą iki 300–450 kW, tiek CCS 2 kabelio jungtį (kištukinį lizdą) iki 150 kW.

Nors tai buvo tik pirmoji pažintis su nulinės emisijos elektriniu Švedijos gamintojo miesto autobusu, „Scania Lietuva“ ir UAB „ABB“ atstovai jau dabar sulaukė pageidavimų įvertinti galimus elektrifikacijos plėtros scenarijus šalyje.

„Šio modelio autobuso laukiama artimoje ateityje sugrįžtant į Lietuvą, kai bus galima jį išbandyti ilgiau įvairiomis sąlygomis. Vežėjai ir miestai, atnaujindami savo viešojo transporto parkus, rimtai svarsto įvairias alternatyvas, tarp kurių vis svarbesnę vietą užima elektrinis transportas. Dideli pokyčiai galbūt neįvyks iškart, tačiau tobulėjant technologijoms sąlygos proveržiui gerės kasmet“, – užtikrintai sakė E. Polzunovas.