Ieškoti tarp:
Įmonių
Straipsnių
Pasiūlymų
Skelbimų
Video
Katalogo kategorijų

Keli pastebėjimai apie elektrinį Nissan e-NV200

Elektromobiliai jau seniai nebėra egzotika.
Nuotraukos

Elektromobiliai jau seniai nebėra egzotika. Pavarčius istorinius šaltinius galima rasti informacijos apie tai, kad automobilizmo eros pradžioje elektromobiliai kaip lygūs su lygiais kovojo „dėl vietos po saule“ su vidaus degimo variklius turinčiomis transporto priemonėmis, tačiau vėliu turėjo užleisti pozicijas.

 

Bene pagrindinė šio pralaimėjimo priežastis – ribotos elektromobilių panaudojimo galimybės. Taip, jie ekologiški, pakraunami „iš rozetės“ tačiau su ribotos talpos akumuliatoriais, kurių Lietuvoje greitai nepavyksta įkrauti dėl neišvystyto greito įkrovimo stotelių tinklo. Valdžia daug kalba apie ekologiją, tačiau šiai dienai Vilniuje vieša, jokiam automobilių salonui nepriklausanti ir 24 val. prie parą dirbanti greito įkrovimo stotelė yra viena. Dar viena yra magistraliniame kelyje Vilnius – Kaunas. Tikrai per mažai, kad elektromobiliai taptų populiaria transporto priemone. Pilnai įkrauto „e-NV200“ akumuliatoriaus užtenka 100 – 130 km kelio (nors gamintojas deklaruoja 170 km), tačiau ne kiekvienas vairuotojas turi galimybę pasikrauti elektromobilį prie namų. Esu matęs, kaip pro pirmojo aukšto langą nuteistu laidu įkaunami „Chevrolet Volt“ akumuliatoriai, tačiau ką daryti, jeigu gyveni 8 namo aukšte?...

Dar vienas klausimas – visiškai elektrinių ir elektroninių elektromobilių saugumas. Nelabai seniai internete pasirodė vaizdo įrašas, kaip programišius įsilaužia į kitame pasaulio krašte esantį elektromobilį. Kita vertus, kol kas Lietuvai, kur elektromobiliai dar nėra įprasta transporto priemonė, labai nerimauti nėra dėl ko, nes akivaizdu – kol nebus išspręstas infrastruktūros klausimas, elektromobiliai mūsų keliuose bus sutinkami taip pat retai, kaip tarybiniais metais pasitaikydavo vakarietiški automobiliai. Nors tiek vakarietiški automobiliai tada, tiek elektromobiliai dabar turi nemažai privalumų.

 

Pastaruosius turėjome progos įvertinti sėdėdami prie elektrinio, pusiau krovininio modelio „e – NV200 Evalia“ vairo. Šį kartą, porą dienų praleidus vairuojant komercinį krovininį furgoną „e-NV200“, teigiamas požiūris į elektromobilius kaip miesto transportą, tik dar labiau sustiprėjo.

 

Elektrinius komercinius „Nissan“ varo tas pats 107 AG elektromotoras, suderintas su „automatine“ pavarų dėže, tačiau skirtingai nuo modelio „Evalia“, komercinis furgonas „e-NV200“ – dvivietis, bet turintis ganėtinai didelį krovinių skyrių. Automobilį varantys ličio jonų akumuliatoriai įmontuoti transporto priemonės grindyse, tad krovinių skyriuje galima pervežti iki 770 kg ir iki 4,2 m3 tūrio krovinį. Galvojant apie krovinių išvežiojimą po miestą, tokios talpos visiškai užtenka. Pakrovimą ir iškrovimą palengvina ir plačiai į šonus nustumiamos furgono durelės.

Elektromobilio „širdis“ – akumuliatorius, tad siekiant apsaugoti šį elementą nuo perkaitimo bei sumažinti energijos nuostolius, „e-NV200“ papildomai sumontuota aušinimo sistema, kuri, deja, veikia tik pilnai įkrovus akumuliatorius. Pastaruosius galima įkrauti tiek pajungus laidą, tiek „teisingai“ važiuojant – „Nissan“ inžinieriai pasistengė kurdami energijos rekuperacijos sistemą, tad derinant automobilio greitėjimą ir stabdymą, akumuliatorius pakeliui galima įkrauti arba važiuoti „neeikvojant degalų“. Gal skamba kiek keistai, tačiau tereikia perprasti automobilio veikimo principą ir viskas tampa aišku bei nesunkiai realizuojama.

Greito įkrovimo stotelėje iki 80 proc. talpos akumuliatoriai įkraunami per 30 min., tačiau, kaip minėjau, Vilniuje vieša tokia stotelė yra tik viena, tad reiktų galvoti apie 8 valandas trunkantį krovimą iš įprasto elektros tinklo. Aišku, jeigu tam turite tinkamas sąlygas – garažą, nuosavą namą ir t.t. Priešingu atveju galite susidurti su sunkiai kompensuojamu degalų stygiumi, o tai kelyje taptų ganėtinai rimtai problema.

Vairuotojo darbo vieta „e-NV200“, kaip ir bet kuriame kitame komerciniame automobilyje, ganėtinai spartietiška, bet funkcionali. Prietaisų skydelis ir lietimui jautrus centrinis ekranėlis – jau matyti modeliuose „Leaf“ bei „e-NV200 Evalia“. Jis rodo ne tik automobilio greitį bet ir pateikia informaciją apie energijos likutį ir jos eikvojimą arba krovimą.

Multifukncinis vairas, leidžiantis atlikti nemažai veiksmų, nenukreipiant žvilgsnio nuo kelio, lengvai pasiekiami ir aiškiai matomi „Eco“, šildymo ir t.t. mygtukai. „e-NV200“ ergonomikai pretenzijų nėra – viskas vietoje, aišku, matoma ir lengvai pasiekiama.

Centrinis ekranėlis, kai jį matai pirmą kartą, atrodo ganėtinai sudėtingai, tačiau sėdus prie elektromobilio antrą, trečią ir t.t. kartų, viskas tampa „įprasta“ ir „aišku“ – darbinė informacija, apimanti ne tik navigaciją, muziką, automobilio rodiklius, bet ir vizualiai aiškiai pateikiamą galima įveikti atstumą su konkrečiu „degalų“ likučiu. Šiltuose kraštuose, kur nereikia jungti šildymo, šis atstumas visada bus didesnis, nebent... gamintojai sugalvos, kaip apsaugoti akumuliatorius nuo neigiamo šalčio poveikio. Lietuvoje vis dar tenka rinktis – važiuoti šiltai ar važiuoti ilgiau.

Visgi, įvertinus visus „už“ ir „prieš“ jau šiandien elektromobiliai turi nemažą potencialą kaip miesto transportas. Tiek keleivinis, tiek ir krovininis. Jeigu bus išplėstas greito įkrovimo stotelių tinklas (valdžia žada, bet...) arba jeigu inžinieriai sugebės pritaikyti elektromobilių akumuliatoriaus šaltesniam klimatui, galima prognozuoti, kad tokio transporto keliuose tik daugės.

Tiesa, tada turbūt teks dar kartą perbraižyti bent jau sostinės gatves arba uždrausti elektromobilių judėjimą A juosta, tačiau, stebint mūsų vadžios pažadų realizavimo greitį, tikėtina, kad tokių permainų sulauks tik mūsų vaikai...

 

Tekstas ir nuotraukos V. Misevičiaus

Prim.lt