Ieškoti tarp:
Įmonių
Straipsnių
Pasiūlymų
Skelbimų
Video
Katalogo kategorijų

Kas žinotina apie automobilio kondicionierių

Automobilio oro kondicionavimo sistema reikalauja nuolatinės priežiūros bei profilaktikos
Nuotraukos


„Ar verta remontuoti prastai veikiantį automobilio kondicionierių? Girdėjau, kad pigiau nusipirkti naują... Kodėl važiuojant nuosavu automobiliu ilgėlesnį laiką ima perštėti gerklę?“ – domėjosi mūsų skaitytoja ponia V.
Jos klausimus peradresavome vieno miesto automobilių serviso, užsiimančio automobilinių kondicionierių pildymų bei remontu, direktoriui Nerijui Gasickui.

Kaip pailiginti kondicionieriaus tarnavimo laiką
„Pasvarstykime kartu, – siūlo N. Gasickas. – Vien naujas kompresorius kainuotų ne mažiau kaip 1500 litų, o kur dar kiti komponentai – radiatorius, garintuvas, jungtys, vamzdynas? Viską sudėjus gautume kelis tūkstančius, todėl apsimoka remontuoti. Kitos ir pigesnės alternatyvos šiai dienai tiesiog nėra.“
Pasak jo, atvažiuoja žmonės ieškodami pagalbos – prakiuro sistema. Tačiau neįmanoma visos jos „peršviesti“, todėl taisomi tik akivaizdūs trūkumai. Kartais klientas klausia: kuriam laikui taikote garantiją? „Mes, savo ruožtu, klausiame jo: apie kurią detalę ar mazgą eina kalba? – tęsia pašnekovas. – Savo pačių remontui duodame 12 mėnesių garantiją, tačiau kitoms sistemos dalims, prie kurių nė neprisiliečiame, garantijų duoti negalime. O gedimų šalinimo sprendimai esti įvairūs: nuo vamzdelių virinimo iki žarnų valcavimo. Prireikus padarome ir naujus radiatorius – esame lietuviai, vadinasi, auksarankiai ir galintys labai daug.“
Paskui N. Gasickas duoda kelis patarimus, kaip prailginti kondicionierių tarnavimo laiką.
Kai kondicionieriaus radiatorius esti iš priekio, anot jo, visi ant jo papuolę nešvarumai, lapai ir paukščių pūkai, ventiliatoriaus srove yra prispaudžiami prie radiatoriaus. Sušlapusi toji masė ilgai išlaiko savyje drėgmę. Aliuminis nerūdyja kaip geležis, bet vis tiek oksiduojasi ir ilgainiui dėl to suyra. Todėl rekomenduojama periodiškai radiatorių atsilenkti atsukus du varžtelius (naujesnių modelių automobiliuose tai visai nesunku padaryti) bei išplauti ir pašalinti susikaupusius nešvarumus.
Po lietaus ant radiatoriaus plokščių nusėda drėgmė. Jei mašina parkuojama ilgesniam laikui, rekomenduojama įjungti kondicionierių ir leisti jam kurį laiką padirbti, kad toji drėgmė būtų išgarinta.
Labai svarbi ir profilaktika. Nedera pamiršti laiku pakeisti salono filtro. Kaip dažnai – priklauso nuo mašinos eksploatavimo sąlygų. Jei važinėjama dulkėtais, purvinais keliais – kas 20 tūkst. nuvažiuotų kilometrų. Kitais atvejais – du kartus per metus. Mažai važinėjant salono filtrą užtenka pakeisti vieną kartą kartą metuose.
„Minėjote, jog važiuojant ima perštėti gerklę... Reikalas tas, jog kondensatas kaupiasi garintuve, po panele. Jei kondensatas nepasišalina, vanduo ima rūgti, čia pradeda augti bei daugintis grybeliai ir bakterijos. Vadinasi, reikia tinkamai dezinfekuoti garintuvą, o tam esama visokių priemonių. Profesionalios dezinfekavimo priemonės turi ilgus vamzdelius, įgalinančius pasiekti sunkiai prieinamas vietas. Mėgėjiškos veikia oro srauto pagalba, kai uždarius duris ir langus į saloną leidžiamos malonaus kvapo dujos. Cirkuliuodamos kondicionavimo sistemoje jos naikina mikroorganzmus. Žinoma, tuo metu būti mašinoje tikrai nereikia“, – tęsia N. Gasickas.

Freonas turi būti sveriamas
Pašnekovas teigia, jog šalinant pasekmes nedera pamiršti ir jas sukėlusių priežasčių. Galima gerai išdezinfekavus oro kondicionavimo sistemą po mėnesio vėl susidurti su ta pačia problema. Iš garintuvo turi pasišalinti kondensatas. Kartais po stovinčia lauke mašina atsiranda balutė. Pasak N. Gasicko, ją pamačius reikėtų tik džiaugtis – sistema veikia gerai!
Kartais vyresnio amžiaus vairuotojai, spaudydami ventilį, klaidingai tikrina, ar pakanka sistemoje šaltnešio – freono? Freonas yra dujos, ir, po kiekvieno tokio „patikrinimo“, jo sistemoje sumažėja. Kol galiausiai atvykstama pas meistrus su visiškai ištuštėjusia sistema.
Anot pašnekovo, svarbu, kad servisas turėtų galimybę freoną pašalinti ne į lauką, bet į tam skirtą talpą, o po remonto vėl jį suleisti į sistemą.
Jei sistema yra sandari, freono sumažėjimas joje labai nežymus. Tačiau automobilis – ne šaldytuvas. Jame daug jungčių, riebokšlių, slėginių vožtuvėlių ir kt. – vietų, pro kurias nuteka freonas.
Kaip aptikti tokias vietas?
„Pas mus priimta tikrinti slėgiu: sistemon pripučiama azoto arba oro bei stebima, ar slėgis išlieka pastovus? Užsienyje tikrinama vakuumo pagalba: išsiurbiamas oras ir tada stebima, ar jo nepatenka į vidų? Ten priimta freono pasipildyti kartą per mėnesį ar du. Išlaidos? Žinoma, tačiau remontas kainuoja daug brangiau“, – konstatuoja pašnekovas.
Atsimintina, jog freono kiekis sistemoje matuojamas ne atmosferomis ar kitais slėgio vienetais, bet gramais. Freono išsiplėtimą įtakoja aplinkos temperatūra: žiemą jis būna apie 3–4 atmosferas, o per vasaros karščius – apie 7–8 atmosferas, todėl slėgiu kiekio tiksliai nepamatuosime.
Pašnekovas sutinka, jog ne specialistui spręsti apie kondicionavimo sistemos veikimą automobilyje yra sunku. Pavyzdžiui, perkant nebe naują automobilį su kondicionieriumi, labai lengva „apsipirkti“, mat „specialistai“ moka sukurti tobulai veikiančios sistemos regimybę...
„Labai lengva manipuliuoti freono kiekiais, todėl automobilio savininkas iš serviso meistrų turi reikalauti pildymo diagramos. Šiuo metu 100 g freono rinkoje kainuoja 10 litų. Tačiau prieš kelis metus jis buvo stipriai pabrangęs ir sunkvežimiais atvežtos 20 tonų šių dujų talpos būdavo išparduodamos kone akimirksniu“, – sako N. Gasickas.
Kondicionierius turi ir šiuolaikinė žemės ūkio bei kitokia technika: traktoriai, kombainai... Prireikus jų oro kondicionavimo sistemos papildomos tiesiog laukuose. Kartais šitokio komforto čia rasime daugiau nei automobilyje.

2013-05-23 10

Freonu užpildomas atvažiavusio automobilio oro kondicionierius.
Autoriaus nuotr.

2013-05-23 09

Dėl druskos ir besikaupiančios drėgmės iškorėjusios radiatoriaus grotelės – gana dažnas kondicionavimo sistemos gedimas.
Autoriaus nuotr.

2013-05-23 08

Šis modernus įrenginys duomenų bazėje saugo 4000 transporto priemonių markių bei modelių oro kondicionavimo sistemų parametrus.



Romualdas BALIUTAVIČIUS