Auto
Ieškoti tarp:
Įmonių
Straipsnių
Pasiūlymų
Skelbimų
Video
Katalogo kategorijų

Kodėl atmosferinis variklis geriau už turbininį?

Kadaise vieninteliai vidaus degimo varikliai buvo atmosferiniai ir visiems jų užteko
Nuotraukos

2017 11 15

Kadaise vieninteliai vidaus degimo varikliai buvo atmosferiniai ir visiems jų užteko. Vėliau kažkas sugalvojo turbiną, kažkas – kompresorių, ir gamintojai masiškai ėmė diegti šias naujoves į savo gaminamas transporto priemones. Kompresoriai, panašu, nepateisino lūkesčių, o štai turbinos vis labiau ir labiau populiarėja. Montuodami sistemas su papildomu įpūtimu, prekių ženklų atstovai teigia, kad taip daroma siekiant mažinti degalų vartojimą ir saugoti mus supančią aplinką. Tik ar jie, kaip kad ir atveju su dyzeliniais vieno vokiečių prekių ženklo varikliais, norintys mums įpiršti savo automobilius gamintojai pasako visą tiesą? Ar tikrai pirkėjui naudinga pirkti variklį su turbina? Panagrinėkime šį klausimą įdėmiau.

Ne vienerius metus ne tik dyzeliniai, bet ir benzininiai varikliai su turbinomis vis labiau populiarėja, o atmosferinių benzininių agregatų dalis rinkoje nenumaldomai traukiasi. Iš pirmo žvilgsnio turbininių variklių privalumai kaip ir akivaizdūs – jeigu prieš metų 15 vienas variklio darbinio tūrio litras „sukurdavo“ apie 60 – 70 „arkliukų“, tai dabar šis, vieno litro su turbinos pagalba pasiekiamas, skaičius išaugo iki 100 ar, atskirais atvejais, net 150 „arklių“. Visgi reiktų nepamiršti, kad viskas šiame pasaulyje kainuoja. Išaugusi galia – taip pat. Pradėti galime nuo to, kad turbininiai varikliai, lyginant su atmosferiniais, yra gerokai sudėtingesnės konstrukcijos. Kitas svarbus momentas – variklių, ypač 1,0 – 1,5 l darbinio tūrio, mazgai dirba veikiami gerokai didesnių apkrovų, negu jų atmosferiniai analogai.

Visa tai gan akivaizdžiai rodo, kad turbininių variklių patikimumas ir tarnavimo laikas yra gerokai trumpesnis, negu jų „atmosferinių konkurentų“. Paprasto, atmosferinio variklio rida iki kapitalinio remonto gali siekti kelis šimtus tūkstančių kilometrų. Aišku, nemažai lemia tiek vairuotojo vairavimo stilius, tiek tinkama variklio priežiūra, tačiau faktų apie ilgai tarnaujančius variklius apstu. Paprasta konstrukcija, kokybiški degalai, laiku keičiami tepalai ir atmosferinis varikliukas tarnaus ne vieną dešimtmetį. Netgi supylus abejotinos kokybės benziną, atmosferinis variklis „pačiaudės, išsispjaudys“ ir dirbs toliau, o tokie eksperimentai su turbininiu agregatu gali baigtis brangiai kainuojančiu remontu.

Netgi remonto atveju, paprastesnė atmosferinio variklio konstrukcija leis jo tvarkymui išleisti gan nedidelę sumą, lyginant su ta, kurios pareikalaus turbininio agregato problemų sprendimas.

Dar vienas gan juntamas turbininių agregatų trūkumas – taip vadinamas „turbolagas“. Sakant paprasčiau, galingas variklis, esant mažiems sūkiams, tiesiog „netraukia“, nes turbina dar nesugeba įsiurbti pakankamai oro papildomos galios sukūrimui. Tokiu atveju gan nedidelis varikliukas turi dirbti iš visų jėgų, kad išjudintų ne taip jau mažai sveriančią transporto priemonę. Toks „lėtas“ staras iš vietos erzina ir nemažai vairuotojų, tačiau pakeisti čia nieko negalima – fizika yra fizika. Be to, tokie „grubūs“ startai dar labiau trumpina ir taip ne patį ilgiausią variklio tarnavimo laiką.

Dėl šios priežasties abejonių turėtų kelti ir gamintojų plačiai reklamuojamas turbininių variklių ekonomiškumas. Pagalvokite patys – vairuotojas spaudžia akseleratorių, automobilis nejuda, tada akseleratorius mygiamas iki dugno, degalai eikvojam dideliais kiekiais ir tai trunka tol, kol „atsibunda“ turbina... Kur čia degalų taupymas ir ekologija?

Aišku, reikia nepamiršti apie tai, kad gamintojai bando spręsti šią problemą, tarkim montuodami antrą, elektros prievadą turinčią, turbiną. Pastaroji turi efektyviai veikti nuo pat pirmųjų variklio užvedimo akimirkų ir apsaugoti nuo „turbolago“. Priemonė gal efektyvi, tačiau dėl to variklio konstrukcija tampa dar sudėtingesnė, jis brangsta, auga jo priežiūros kaštai ir dar labiau mažėja patikimumas.

Paprastas atmosferinis variklis visų šių problemų neturi. Be to, tarkim 1,6 l Volkswagen atmosferinis MPI variklis turi tuos pačius 105 „arkliukų“ kaip ir turbininis 1,2 l TSI serijos to paties gamintojo agregatas. Ar tikrai 0,4 l darbinio tūrio „ekonomija“ verta už ją mokamų pinigų tiek perkant automobilį su turbina, tiek vėliau jį remontuojant?

Kol daugumą Lietuvos automobilių parko sudaro naudoti, „aptrinti“ automobiliai, šis klausimas ne vienam transporto priemonės pirkėjui turėtų būti labai aktualus.

 

Prim.lt