Ieškoti tarp:
Įmonių
Straipsnių
Pasiūlymų
Skelbimų
Video
Katalogo kategorijų

Lengvojo automobilio techninė apžiūra po 2014 m. liepos 1 d.

Automobilio techninė apžiūra – privaloma ir kas porą metų atliekama procedūra
Nuotraukos

Automobilio techninė apžiūra – privaloma ir kas porą metų atliekama procedūra, kuri užtikrina, kad mūsų keliais važinėtų tik techniškai tvarkingos, gamtos neteršiančios ir pavojaus kitiems eismo dalyviams nekeliančios transporto priemonės. Daugumas Techninės apžiūros reikalavimų nesikeičia ilgus metus ir vairuotojams yra puikiai žinomi, tačiau nuo 2014 m. liepos 1 d. šioje srityje taikomos ir kai kurios naujovės. Apie tai plačiau prim.lt skaitytojams papasakojo „Tuvlitos“ specialistai.

 

Gyvenime pasitaiko visokių situacijų. Kartais tiesiog fiziškai neįmanoma laiku spėti atvykti į techninę apžiūrą. Sprendžiant šią problemą, nuo 2014 m. liepos 1 d. techninės apžiūros stotyse išduodami vienos dienos leidimai atvykti į techninės apžiūros stotį transporto priemonėms, kurių apžiūros dokumentų galiojimas yra pasibaigęs arba panaikintas. Leidime nurodoma pasirinkta atvykimo diena (ne ilgiau negu para), techninės apžiūros stotis, į kurią bus pristatyta transporto priemonė, bei transporto priemonės duomenys. Leidimo kaina – 10lt. Leidimai išduodami tik Lietuvoje registruotoms transporto priemonėms.

Dažnam jaunam vairuotojui ar naują automobilį įsigijusiam savininkui gali kilti klausimas – kokie dokumentai reikalingi pristatant techninei apžiūrai Lietuvoje neįregistruotą transporto priemonę?

Vairuotojo pažymėjimą.

Transporto priemonės registracijos liudijimą (užsienio valstybės), atitinkantį 1999 m. balandžio 29 d. Tarybos direktyvoje 1999/37/EB dėl transporto priemonių registracijos dokumentų nustatytus reikalavimus, arba pažymą iš Regitros, kad automobilį galima registruoti.

Kitas, ne mažiau svarbus klausimas yra susijęs su užsienio valstybėse registruotomis transporto priemonėmis. Jeigu transporto priemonė registruota užsienio valstybėje, atvykus į TA stotį vairuotojas privalo pateikti registracijos liudijimą su šiais duomenimis:

(B) - transporto priemonės pirmosios registracijos data;

(D.1) - markė;

(D.3) - modelis;

(E) - transporto priemonės atpažinimo numeris - identifikavimo numeris (VIN);

(F.1) - didžiausia techniškai leistina pakrautos transporto priemonės masė (išskyrus motociklus);

(G) - eksploatuojamos transporto priemonės masė;

(K) - tipo patvirtinimo numeris (privalomas įregistruotoms nuo 2009.04.29);

(P.1) - variklio darbinis tūris (nurodomas cm3);

 (P.3) - degalų tipas arba galios šaltinis;

(Q) - galios/masės santykis (nurodomas kW/kg) (taikomo tik motociklams);

(S.1) - sėdynių skaičius (įskaitant vairuotojo);

(S.2) - stovimų vietų skaičius (jeigu yra stovimų vietų);

 (J) - transporto priemonės kategorija.

Jei registracijos liudijime bent vieno iš šių duomenų nėra, prieš privalomąją techninę apžiūrą gali tekti atlikti techninę ekspertizę dėl privalomų duomenų nustatymo.

Po 2014 m. liepos 1 d. kažkiek pasikeitė transporto priemonės pateikimo TA reikalavimai:

Lietuvoje įregistruotą transporto priemonę galima pateikti nustatytu periodiškumu – kas du metus;

Ketinamą įregistruoti Lietuvos Respublikoje transporto priemonę – prieš jos įregistravimą;

Transporto priemonę, kurios privalomosios apžiūros dokumentų galiojimas yra panaikintas – prieš pradedant naudoti transporto priemonę viešajame eisme.

Siekiant, kad TA netaptų dar viena stresine situacija transporto priemonės savininkui, nuo 2012 m. spalio 1 d. įsigaliojus Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomosios techninės apžiūros atlikimo tvarkos aprašo pakeitimui, sudarytos sąlygos transporto priemonės apžiūrą atlikti iki 30 dienų anksčiau nei nustatytas terminas.

Jeigu privalomoji techninė apžiūra atliekama likus ne daugiau kaip 30 kalendorinių dienų iki privalomosios techninės apžiūros galiojimo pabaigos ir nustačius, kad transporto priemonė yra techniškai tvarkinga, kitos privalomosios techninės apžiūros galiojimo laikas pratęsiamas tiek dienų, kiek jų buvo likę iki privalomosios techninės apžiūros galiojimo pabaigos.

Pavyzdžiui, jei lengvasis automobilis patikrinamas ir nerandama trūkumų likus 20 dienų iki privalomosios techninės apžiūros galiojimo pabaigos, kitą kartą į apžiūrą reikės atvykti ne vėliau kaip po 2 metų ir 20 dienų. Todėl vairuotojams vertėtų neatidėlioti transporto priemonių privalomosios techninės apžiūros paskutinei dienai, o atlikti ją anksčiau, pasiliekant užtektinai laiko galimiems trūkumams pašalinti.

Bet kurioje TA stotyje pirmas apsilankymo taškas – kasa. Čia reiks pateikti automobilio registracijos liudijimą, vairuotojo pažymėjimą ir sumokėti už TA.  Lengvojo automobilio apžiūra šiandien kainuoja 42 lt + 12 Lt jeigu jūsų automobilis su dyzeliniu varomu varikliu arba + 31 Lt jeigu pas jus įrengta dujų įranga.. Pakartotinės apžiūros kaina svyruoja nuo 6 iki 21 Lt, priklausomai nuo apimties. Jeigu neturite reikalavimus atitinkančio gesintuvo, vaistinėlės ar avarinio sustojimo ženklo, juos visada galėsite įsigyti kasoje.

Į tikrinimo salę važiuoti galima tik kontrolieriui pakvietus. Kaip skelbia prie visų TA esantys informaciniai stendai – Automobilis apžiūrai pateikiamas švarus, be keleivių, gyvūnų ir krovinių. Tikrinant automobilį, tikrinimo salėje gali būti tik automobilio vairuotojas ar valdytojas. Eiti į salę galima tik gavus kontrolieriaus leidimą.

Pirmas dalykas į ką kreipiamas dėmesys atvykus į TA transporto priemonės išorė. Vizualiai apžiūrimas kėbulas, langų stiklai, žibintai, avarinio sustojimo ženklas. Taip pat tikrinama, ar transporto priemonė (išskyrus motociklus be priekabos) sukomplektuota šiomis priemonėmis pagal jos klasei keliamus reikalavimus. Pavyzdžiui, motorinėse transporto priemonėse, skirtose keleiviams vežti, kuriose yra ne daugiau kaip 8 sėdimos keleivių vietos ir 1 sėdima vairuotojo vieta (M1 klasė), turi būti avarinio sustojimo ženklas, vienas pirmosios pagalbos rinkinys ir, ne mažesnės kaip 2 kg (l) talpos gesintuvas. Gesintuvas privalo būti užplombuotas ir su nepasibaigusiu galiojimo terminu.

Vairuotojus turėtų nudžiuginti tai, kad nuo 2013 m. kovo 1 d. keliama mažiau reikalavimų transporto priemonės išvaizdai. Nedideli įbrėžimai, ne kiauryminiai prarūdijimai, nedideli plastmasių nubrozdinimai ar kitų šalių identifikaciniai lipdukai nebelaikomi dideliais trūkumais.

Dideliu trūkumu būtų laikomi tik tokie plastikinių ar metalinių dalių pažeidimai, kurie turėtų aštrias briaunas arba smailius kampus, susidūrimo atveju, galintys sužaloti pėsčiuosius .

Taip pat palyginami automobilio identifikavimo ir pateiktų dokumentų duomenys. Identifikuojant automobilį, tikrinamas stabdžių skysčio lygis;

Akumuliatorius tvirtinimas;

Ar patikimai iš  išorės ir vidaus uždaromi ir atidaromi dangčiai ir durys; ar automobilyje yra gesintuvas (2 kg), vaistinėlė, avarinio sustojimo ženklas;

Ar transporto priemonė neturi kitų aiškiai pastebimų trūkumų.

Taip pat teks atidaryti vairuotojo langą, kuris turi lengvai atsidaryti ir užsidaryti.

Tokie reikalavimai taikomi visiems lengviesiems automobiliams, tiek su vidaus degimo varikliais, tiek hibridiniams, tiek elektromobiliams. Pastariesiems atliekamos visos tos pačios patikros procedūros, išskyrus anglies monoksido (CO) tikrinimą. Kiti automobiliai specialia įranga patikrinami, siekiant nustatyti ar automobilis neišmeta neleistinai daug teršalų, ar iš variklio ir transmisijos nesiskverbia alyva, degalai ar kiti techniniai skysčiai.

TA metu ypatingo dėmesio sulaukia transporto priemonės išmetimo sistema:

Ji turi būti tinkamai pritvirtinta.

Sistemoje neleistinas išmetamųjų dujų nuotėkis. Užfiksavus nuotėkį nematuojami arba anuliuojami užfiksuoti išmetamųjų dujų rodikliai.

Sistemoje neleistini konstrukciniai pakeitimai.

Triukšmo lygis, jokiu atveju, negali viršyti nurodyto dydžio. Kylant abejonių, triukšmo lygis matuojamas papildomai.

Nustačius, kad išmetimo sistema be konstrukcinių pakeitimų ir sandari, matuojami išmetamųjų dujų rodikliai. Kai variklis benzininis, matuojami CO, kai dyzelinis – dūmingumas.

Kiek nuvilti gali tai, kad griežtesni taršos normų reikalavimai taikomi pagal ES reglamentą registruotiems automobiliams. Benzininių automobilių taršos normos  

Automobiliai

Anglies monoksidas tūrio CO proc.

 

Pagaminti iki 1986 m. gruodžio 31 d.

4,5

 

Pagaminti po 1987 m. sausio 1 d.

3,5

 

Turintys trijų komponentų išmetamųjų dujų neutralizavimo sistemas

Esant minimaliam apsukų dažniui

0,5

 

Esant gamintojo reglamentuotam, tačiau ne mažesniam kaip 2000 min-1 apsukų dažniui*

0,3

 

Įregistruotiems ar pradėtiems eksploatuoti po 2002 m. liepos 1 d.

Esant minimaliam apsukų dažniui

0,3

 

Esant gamintojo nurodytam, tačiau ne mažesniam kaip 2000 min-1 apsukų dažniui*

0,2

 

* Varikliui veikiant šiuo režimu, privaloma matuoti lambda (l) vertę, kuri turi būti 1 ± 0,03 arba atitikti gamintojo pateiktus reikalavimus.

Reikalavimai automobiliams su dyzeliniais varikliais  :

Dyzeliniai varikliai

Dūmingumo ribinės vertės

Šviesos absorbcijos koeficientas, m-1

 

Be turbininio kompresoriaus

2,5

 

Su turbininiu kompresoriumi

3,0

 

 

Kalbant apie automobilius su dujine įranga, nuo 2006 m. lapkričio 1 d. transporto priemonėse įrengtos dujinės įrangos patikrinimą atlieka techninės apžiūros įmonės privalomosios techninės apžiūros metu, todėl speciali šios įrangos patikra kitoje įmonėje nereikalinga.

Jeigu transporto priemonės įregistravimą patvirtinantis dokumentas (registracijos liudijimas) yra išduotas po 2006 m. lapkričio 1 d., transporto priemonės registracijos liudijimo grafoje ‚degalai“ turi būti įrašas „benzinas/dujos“ arba „dujos“.

Turi būti sumontuoti visi saugų ir patikimą įrangos eksploatavimą užtikrinantys elementai – įrangos sąranga turi atitikti jos įrengimo metu galiojusius reikalavimus įrangai ir jos įrengimui transporto priemonėje.

Dujų baliono identifikacinė lentelė turi būti pritvirtinta matomoje vietoje. Transporto priemonės techninės apžiūros metu turi būti nepasibaigęs baliono patikros galiojimo terminas. Tuo atveju, kai baliono identifikavimo lentelėje nurodyta tik pagaminimo data, laikoma, kad kita baliono patikra turi būti atlikta ne vėliau kaip po 10 metų nuo jo pagaminimo.

Dujų balionas turi būti užpildytas ne mažiau kaip 50 proc. tūrio.

Variklis turi būti maitinamas tiek dujomis, tiek benzinu.

Neturi būti nuotėkio iš dujinės įrangos elementų arba per jų sujungimus.

Transporto priemonių su uždegimo kibirkštimi varikliais (priverstinio uždegimo varikliai), kuriose įrengta maitinimo dujomis įranga (SND), išmetamosios dujos tikrinamos, tik kai variklis veikia maitinamas dujomis.

Taip pat reiktų žinoti, kad transporto priemonėse, kurios techninei apžiūrai Lietuvoje pirmą kartą pateikiamos po 2013-03-01, tikrinama ar įrengta, nepakeista, veiksminga išmetamųjų dujų neutralizavimo sistema.

Automobiliams, įvežtiems iš trečiųjų šalių – JAV, Rusijos ir t.t. – taršos reikalavimai įvertinami prieš registraciją atitikties įvertinimo metu.

Kitas žingsnis – transporto priemonės vidaus apžiūra. Jos metu nurašoma automobilio rida,

Tikrinamas vairaratis ,

Garsinis signalas,

Stiklų valytuvai ir plovikliai,

Vairuotojo sėdynė ir jos reguliavimo mechanizmas, vietų skaičius

Šildymo ir apipūtimo sistema,

Saugos diržai, žibintų jungikliai.

Vėliau atskirai tikrinami automobilio žibintai. Kiek pasikeitė reikalavimai žibintams – jie ne tik turi būti tinkamai sureguliuoti , bet ir turi veikti žibintų lygio reguliavimo įtaisas.

Taip pat bus tikrinama ar tinkama yra sklaidytuvų ir reflektorių techninė būklė, ar sandarus pats žibintas. Taip pat bus patikrinta ar žibinte sumontuotas šviesos šaltinis atitinka žibinto žymėjimą. Kitaip sakant, ar žibintuose naudojamos gamintojo numatytos lemputės.

Į TA atvykusio automobilio artimų, tolimų šviesų ir priekiniai rūko žibintai turi būti tinkamai sureguliuoti ir atitikti šiuos reikalavimus:

Artimų šviesų žibintai atitikti gamintojo normatyvą, nurodytą ant žibinto ar specialioje identifikavimo lentelėje.

Priekinių rūko žibintų šviesa turi šviesti žemyn.

 

Atskiri reikalavimai keliami transporto priemonės gabaritiniams žibintams:

Kiekvienai transporto priemonei privalomi priekiniai ir galiniai gabaritiniai žibintai, šoniniai gabaritiniai žibintai privalomi ilgesnėms kaip 6 m transporto priemonėms Priekiniai gabaritiniai žibintai gali būti tik balti, galiniai – tik raudoni, šoniniai dažniausiai būna geltoni, tačiau leidžiami ir raudonos spalvos, bet tik tokiu atveju, kai jie nutolę nuo automobilio galinės dalies ne daugiau kaip 1 m.

Posūkių žibintams keliami reikalavimai:

Visiems, tiek lengviesiems, tiek ir komerciniams automobiliams privalomi priekiniai ir galiniai posūkių žibintai. Šoniniai žibintai gali būti tokiu atveju, jei tai numatė gamintojas arba automobiliuose, kuriuos pirmą kartą registruojant Lietuvos Respublikoje, buvo taikytos Individualaus tipo patvirtinimo taisyklės Visi posūkių žibintai turi būti geltonos spalvos.

Tik posūkių žibintai privalo mirksėti.

Kokie reikalavimai keliami stabdymo signalams:

Kiekvienoje transporto priemonėje turi būti du stabdymo signalo žibintai. Kai kuriuose modeliuose gali būti įrengtas ir trečias „Stop“ signalas.

Visi apie automobilio stabdymą informuojantys žibintai gali būti tik raudoni.

Reikalavimai galiniams rūko žibintams:

Transporto priemonė gali būti tiek vienas, tiek ir du rūko žibintai.

Jie privalo būti raudoni.

Įjungus rūko žibintus, prietaisų skydelyje turi užsidegti galinių rūko žibintų kontrolinė lemputė.

Atbulinės eigos žibintai:

Jie privalomi visiems automobiliams. Būna vienas arba du.

Šie žibintai gali būti tik balti.

Reikalavimai valstybinio numerio apšvietimui:

Šie žibintai turi būti šalia valstybinio numerio ženklo tvirtinimo vietos ir šviesti taip, kad užtikrintų valstybinio numerio ženklo apšvietimą.

Jie gali būti tik balti.

Jeigu automobilyje įrengtas sukabintuvas, skirtas pajungti priekabos ar namelio ant ratų elektros sistemai, tikrinama ar tinkamai įrengtas šakutės lizdas šiai sistemai prijungti ir ar kontaktai išvedžioti teisingai.

Dar viena naujovė – saugos pagalvių patikra. Jeigu tokios yra, užvedant variklį turi užsidegti indikatorius, rodantis, kad pagalvė veikia.

Daugiau dėmesio po 2013 m. kovo 1 d. sulaukia ir automobilio važiuoklė. Kartu su važiuokle ir jos mechanizmais tikrinama, ar automobilio dugnas bei suvirinimo siūlės nepažeisti korozijos, kokia padangų būklė, ar patikimai pritvirtinti ratai, kaip veikia vairavimo sistema. Tikrinant vairo sistemą žiūrima ar:

Šarnyrinės jungtys nėra per daug laisvos.

Visi sistemos elementai tinkami pritvirtinti ir funkcionuoja taip, kaip reikia.

Tinkamai sumontuoti ir sandarūs apsauginiai apvalkalai, saugantys detales nuo purvo.

Stabdžių sistemoje dėmesio sulaukia:

Stabdžių pavaros traukės, lynai, svirtys, ašių tvirtinimai. Įvertinamas jų paslankumas, apžiūrima ar nėra pažeidimų.

Galima stabdžių sistemos skysčio prasisunkimas.

Stabdžių vamzdelių tvirtinimai. Apžiūrima ar jie nėra pažeisti korozijos.

Stabdžių žarnelių tvirtinimai. Tikrinama ar žarnelėse nėra didesnių įtrūkių ar kitų pažeidimų.

Stabdžių būgnai ir diskai. Jie turi būti neįtrūkę, nedeformuoti, nesudilę.

Stabdžių trinkelių dėklų storis, kuris turi būti ne mažesnis negu reglamentuota gamintojo.

ABS sistema, jeigu tokią automobilis turi.

Atskirai apžiūrimos padangos ir ratlankiai:

Ratlankiuose negali būti didesnių pažeidimų,

Žiemą padangos turi būti žieminės. Vasarą dygliuotos padangos draudžiamos.

Vasarinių padangų protektoriaus gylis negali būti mažesnis kaip 1,6 mm,

Žieminių padangų protektoriaus gylis negali būti mažesnis kaip 3,0 mm,

Automobilis turi būti „apmautas“ tik gamintojo numatytų dydžių padangomis ir ratlankiais.

Transporto priemonės ratai gali būti tvirtinami tik gamintojo numatytais tvirtinimo elementais.

Pakabos apžiūra:

Transporto priemonės pakabos elementai negali turėti akivaizdžių, pavojų keliančių pažeidimų. Jie turi būti patikimai pritvirtinti,

Neleistinas didelis šarnyrinių jungčių, įvorių, atraminių gumų laisvumas.

Negalima naudoti praplyšusių ar kitaip pažeistų apsauginių pakabos mazgų apvalkalų nuo purvo.

Tiek priekinių, tiek ir galinių guolių laisvumas turi būti normos ribose.

Neleistinos per daug sumažėjusios tiek priekinių, tiek ir galinių pakabos amortizatorių slopinimo savybės.

Reikalavimai transporto priemonės kėbului ir rėmui:

Transporto priemonės kėbule neleistini įtrūkiai, lūžiai ir didesnės deformacijos.

Korozijos poveikis neturi būti toks, kad susilpnintų laikančiosios konstrukcijos atsparumą.

Išoriniai transporto priemonės elementai negali turėti kiauryminių korozinių pažeidimų, nedidelis detalių parūdijimas leistinas.

Išoriniai elementai negali turėti aštrių briaunų.

Tiek priekinis, tiek ir galinis bamperiai turi būti patikimai pritvirtinti,

Į vairuotojo apžvalgos lauką 180 laipsniu kampu patenkančius transporto priemonės stiklus draudžiama tamsinti ir šviesinti.

Anksčiau automobilis būdavo tik pakeliamas ir papurtomas, siekiant nustatyti galimą važiuoklės detalių ir mazgų susidėvėjimą bei apžiūrimas išoriškai. Dabar automobilis keliamas du kartus – vieną kartą jis apžiūrimas kai stovi ant ratų, antrą kartą – pakišus atramas po kėbulu ir kilstelėjus taip, kad ratai laisvai kabotų ore. Taip detalės, kurios pirma buvo užspaustos, atsilaisvina ir galima patikrinti guolius, lankstų būklę, iš visų pusių apžiūrėti apsaugines detalių gumas.

Specialia įranga tikrinami transporto priemonės stabdžiai. Visų ratų stabdžiai turi veikti ir atitikti nustatytus parametrus, kurie garantuoja patikimą automobilio stabdymą.

Tikrinant stabdžių sistemą žiūrima ar:

Priekinės ašies stabdymo jėgų netolygumas neviršija 30 proc.,

Užpakalinės ašies stabdymo jėgų netolygumas neviršija 30 proc.,

Stovėjimo stabdžio stabdymo jėgų netolygumas nevertinamas – turi stabdyti abu ratai.,

Stabdymo efektyvumas M1 ir N1 klasių automobiliams ne mažesnis kaip 50 proc.

 

Už pagalbą rengiant straipsnį Prim.lt dėkoja UAB „Tuvlita“ ir Viršuliškių Techninių apžiūrų stoties specialistams.

Tekstas ir nuotraukos V. Misevičiaus

Prim.lt