Privalomosios automobilių techninės apžiūros (TA) sistemos darbas tobulinamas - vienas po kito atidaromi modernūs TA centrai. Tačiau vairuotojai svarsto, ar statybos nėra finansuojamos iš mokesčių, kurie surenkami įvedus papildomus TA reikalavimus.
Vilniaus rajone, šalia senojo Ukmergės kelio, greitai iškils naujas, itin modernus beveik 6 mln. litų vertės automobilių TA centras. Jį stato techninių apžiūrų įmonė "Tuvlita". Daugiau kaip 1300 kv. m pastatas bus baigtas spalio pabaigoje. Pernai ta pati įmonė atidarė modernią TA stotį prie Nemenčinės (Vilniaus r.) esančiame Vilkaraistyje. Buvo pabrėžiama, kad naujoji stotis sumažins TA laukiančių automobilių eiles, kurios iki tol susidarydavo Vilniuje ar netoli sostinės esančiose TA vietose.
„Kada tos didelės eilės atsirado? Ogi tada, kai 2013 metų pradžioje buvo sugriežtinti privalomųjų techninių apžiūrų reikalavimai. Kas iki tol laikyta mažais trūkumais, leidusiais gauti techninės apžiūros kortelę, priėmus naujas TA taisykles staiga tapo dideliais defektais, kurių nepašalinus draudžiama eksploatuoti automobilį. Todėl daugiau vairuotojų priversti į TA atvykti ir antrąkart, ir trečiąkart. Nuo kiekvienos naujos apžiūros įmonėms byra papildomi pinigai. Nemaža dalis vairuotojų, ypač tų, kurių vardu registruota po kelias mašinas, apžiūras atidėjo iki geresnių laikų. Bet po liepos 1-osios, kai įsigalios nauji Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimai, vairuotojai tokios galimybės jau nebeturės. Arba važiuoji už paskutinius pinigus atlikti automobilio TA, arba atiduodi jį į laužyną. Jeigu laiku nepereisi TA, tavo mašina po trijų mėnesių bus išregistruota, o vėliau teks mokėti už jos įregistravimą iš naujo“, - piktinosi į redakciją kreipęsis Vilniaus rajono gyventojas, nenorėjęs atskleisti savo pavardės.
Jo viešą pasipiktinimą ir sukėlė pranešimai apie statomus naujus milijoninės vertės TA objektus. „Blogai, kai turtingi turtėja iš pačių skurdžiausių vairuotojų vargo“, - savo nuomonę dėstė LŽ pašnekovas.
Sausi skaičiai rodo milijonus
Paviršutiniškai skaičiuojant gali atrodyti, kad Vilniaus rajono gyventojas yra teisus. Pernai Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimus teikusio Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas tvirtino, jog bus išregistruojami ne tik tie automobiliai, kurie baigus galioti TA per 90 dienų nepereis naujos apžiūros, bet ir tie, kurių savininkai laiku nepratęs privalomojo vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo. „Lietuvos keliais važinėja apie 200 tūkst. automobilių, kurių TA kortelė ir draudimas nebegalioja. (...) Tad nutarta, kad pasibaigus draudimo arba techninės apžiūros galiojimui automobiliui laikinai sustabdomas leidimas dalyvauti viešajame eisme“, - per vieną interviu pernai teigė J.Sabatauskas.
2013 metų kovo 1 dieną įsigalioję nauji techniniai motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimai, „Transekstos“ atstovų teigimu, padidino pernai balandį pirmu bandymu neperėjusių TA automobilių skaičių nuo 53 iki 55 procentų. Per metus vidutiniškai atliekama 799 tūkst. TA, tad 2 proc. sudaro apie 16 tūkst. apžiūrų. Norėdami sužinoti galimą naudą, prie šio skaičiaus pridėkime pakartotinai TA einančius automobilius, taip pat tuos 200 tūkstančių, kuriems gali tekti privalomąją apžiūrą atlikti po liepos 1-osios, o tada gautą skaičių padauginti iš 42 - mažiausiai tiek litų kainuoja vieno lengvojo automobilio TA. Akivaizdu, kad iš šių TA apžiūrų susidarytų keli milijonai litų uždarbio.
Verslas pabrėžia papildomas išlaidas
Dienraščio LŽ kalbintas Antanas Dadurka, „Transekstos“ prezidentas ir „Tuvlitos“ valdybos pirmininkas, sakė, kad jo vadovaujama bendrovė didesnes pajamas skaičiavo tik 2012 metais, kai buvo papildomai pradėti tikrinti dyzelinių automobilių dūmingumo rodikliai. „Dabar negalėčiau pasakyti, kiek tos pajamos buvo padidėjusios. Tačiau atkreipsiu dėmesį, kad jas tuoj surijo išlaidos moderniai patikros technikai įsigyti ir naujiems kontrolieriams samdyti, nes be jų neįmanoma atlikti Europos Sąjungos standartus atitinkančių patikrų", - aiškino verslininkas.
A. Dadurka neigė, kad planuojant TA centro šalia Vilniaus ar kitų TA objektų statybą galėjo būti skaičiuojamos papildomos pajamos, gautinos dėl priimtų naujų teisės aktų. Verslininkui keisti atrodo ir „kai kurių vairuotojų priekaištai dėl naujovių TA sistemoje.
„Dažniausiai vairuotojams naujovės nieko nekainuoja, tačiau vis tiek keliamas nepasitenkinimas. Dar kartą pabrėšiu, kad Lietuvoje TA tarifai yra patys mažiausi Europoje, o paslaugų kokybė - aukščiausio lygio. Lietuvoje vairuotojai už pirmąkart atliekamą lengvojo automobilio TA moka nuo 42 litų, tuo metu Lenkijoje – 83 litus, Estijoje – 110 litų, Rusijoje - 75 litus. Latvijos vairuotojai už naujo automobilio TA, kai jis tikrinamas pirmąkart, pakloja 71 litą, o po trejų metų privalo TA pereiti kasmet. Argi ne paslaugų kaina ir jų kokybė geriausiai pasako, kad nei „Tuvlita“, nei kitos techninių apžiūrų įmonės neturi blogų kėslų Lietuvos vairuotojų atžvilgiu?“ - retoriškai klausė LŽ pašnekovas.