Ieškoti tarp:
Įmonių
Straipsnių
Pasiūlymų
Skelbimų
Video
Katalogo kategorijų

Advokatai pataria vežėjams

Advokatas Albertas Buta susirinkusiesiems aiškino apie vežėjo ir ekspeditoriaus atsakomybės
Nuotraukos

Advokato Mindaugo Šimkūno kontora Vilniuje „Radisson Blue“ viešbutyje balandžio 17 dieną surengė seminarą vežėjams „Krovinių gabenimas kelių transportu: ką reikėtų žinoti vežimo sutarties šalims“. Kelios dešimtys transporto ir logistikos, draudimo, vežimo ir ekspedijavimo specialistų gilino savo teisines žinias bei klausinėjo advokatų apie vežimo sutarties sudarymą, siuntėjų, vežėjų ir krovinio gavėjo teises bei atsakomybę.

 

Advokatas Albertas Buta susirinkusiesiems aiškino apie vežėjo ir ekspeditoriaus atsakomybės  apribojimo problemas,  atsakomybės apimtis, aptarė probleminius klausimus dėl vežimo sutarties sudarymo. Pranešėjas išskyrė esmines vežimo sutarties sąlygas, dėl ko teisininkai rekomenduoja šalims susitarti ir į ką atkreipti dėmesį, kad teisinis krovinių gabenimo pagrindas leistų sklandžiai organizuoti vežimus bei tenkintų šalių poreikius.

 Atsakomybę numatykime sutartyse

Advokatas Albertas Buta (centre) susirinkusiesiems aiškino apie vežėjo ir ekspeditoriaus atsakomybės apribojimo problemas, atsakomybės apimtis.

„Reikia atkreipti dėmesį į vežėjo ar ekspeditoriaus atsakomybę – ką tiksliai įsipareigoja sutartį sudarantis vežėjas ar ekspeditorius, ko tikisi siuntėjas. Dažniausiai būtent vežėjas ar ekspeditorius yra atsakingas už krovinio gabenimą, nors sutartyje su užsakovu gali patikslinti ir apriboti savo atsakomybę. Pavyzdžiui, jei ekspedijuoja viena bendrovė, o krovinį gabena vežėjas – subrangovas“, – kalbėjo A. Buta.

Teisininkas pabrėžė, kad CMR važtaraštis – būtinas dokumentas tarptautiniams vežimams – patvirtina sutarties sudarymą ir jos sąlygas bei turi viršenybę sutarčių atžvilgiu, o ADR konvencijos reikalavimai – griežti ir svarbūs kertant valstybių sienas. Klaidingas duomenų nurodymas gali sukelti ne tik problemų, bet ir netikslumų, kai pakraunamas ne tas krovinys, jis išskirstytas dalimis ar net gi klaidingai nurodomi pasikrovimo arba gavimo adresai.

„Svarbu ir tai, kad vežimo sutartį sudarančios šalys dažnai gali ne tiesiogiai teikti paslaugas, o tik tarpininkauti. Tačiau teisinė atsakomybė tenka sutartį sudariusioms šalims, jei nesusitarta kitaip. Pavyzdžiui – siuntėjas gali būti prekybos tarpininkas arba prekės gamintojas, kuriam jau nebesvarbu, kaip krovinys keliaus iki paskirties taško. Vežėjai ar ekspeditoriai taip pat dažnai naudojasi trečiųjų šalių paslaugomis. Vienintelis konkretus sutarties subjektas dažniausiai būna gavėjas, kuris ir siekia užsitikrinti, kad krovinys bus pristatytas nepažeistas, laiku ir tiksliai į vietą“, – sakė A. Buta.

Diskusijose vežėjai ieškojo atsakymų į kasdienes situacijas, kurios gali turėti teisinių pasekmių jų veikloje.

Dažnai, kai krovinys būna sugadintas, gabenant, teisininkams tenka aiškintis, kaip nustatyti šalių atsakomybę. Pavyzdžiui – ar krovinys buvo tinkamai pakrautas, ar aiškiai susitarta dėl vairuotojų sustojimo ir poilsio vietų, kur dažnai pasitaiko vilkikų apiplėšimų bei krovinių praradimų. Advokatai rekomenduoja susitarti ir dėl krovinių perkrovimo, kad vežėjas turėtų daugiau galimybių apginti savo pozicijas. „Išeitis vežėjams – apmokyti vairuotojus, kad jie gebėtų suprantamai anglų kalba daryti atžymas apie galimas reikšmingas aplinkybes CMR važtaraštyje. Tokios atžymos, kilus ginčams su gavėju, dažnai padeda apginti vežėjo teises“, – pataria advokatas.

 

Teismų praktika

Tokius atvejus, kai kroviniai prarandami ne kelyje, o dėl vežimo taisyklių pažeidimų ar teisinių spragų, praėjusių metų teisminę praktiką krovinių vežimo kelių transportu teisiniuose ginčuose apžvelgė advokatas Mindaugas Šimkūnas.

Logistikos ir transporto bendrovių atstovai gausiai susirinkę sėmėsi teisinių žinių apie jų darbe dažniausiai pasitaikančias situacijas ir teismų praktiką.

Teisininkas paaiškino kad vežėjo kelių transportu atsakomybė už krovinį yra preziumuojama pagal CMR konvenciją. M. Šimkūnas taip pat aptarė vežėjo atsakomybę už pavėluotą krovinio pristatymą, vagystės atveju, žalos apskaičiavimą, reikšmingas sutarčių ir bylų aplinkybes, pateikė situacijų pavyzdžių.

Advokatas atkreipė dėmesį į pasitaikantį didelį vežėjų nerūpestingumą, vairuotojų elgesį, kurie prilyginami tyčiniams veiksmams. Tarp aptartų aktualių vežėjams klausimų, kaip antai – krovinių sulaikymas – seminaro organizatoriai palietė ir atsakomybę už sandėliavimą ir prekių neišsaugojimą.

M. Šimkūnas konkrečiais pavyzdžiais iliustravo, kai vežimų grandinėje atsiranda net gi fiktyvių subjektų – krovinių gabenimo sutartis sudarančių šalių. Teismų praktikoje pasitaiko bylų, kuriose nustatoma atvejų, kai kroviniai gabenami vogtomis transporto priemonėmis. Kartais kroviniai pakraunami visiškai kitam vežėjui ir taip tarsi pavagiami. Advokatas patarė paisyti terminų, kreipiantis į teismą, kad nebūtų praleistas pretenzijų dėl krovinio gabenimo, pristatymo ar sugadinimo laikas. 

Seminaro dalyvius su transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo aspektais supažindino advokatas  Šarūnas Siudikas, kuris pastebėjo didelį dalyvių, ypač – vežėjų atstovų susidomėjimą.

 Aptartos situacijos nutinka kasdien

„Kiekvienas seminaro punktas man buvo svarbus ir žinomas iš kasdienės praktikos. Nuolat susiduriame su iššūkiu kovoti už savo teises ir prisiimti sąžiningą atsakomybę. Tokia galimybė pabendrauti su kvalifikuotais transporto teisės specialistais labai padeda vežėjams ir ekspeditoriams“, – po seminaro svetainės linava.lr naujienoms sakė logistikos paslaugų bendrovės direktorius Julius Beinoravičius. 

„Pirmasis toks platus seminaras vežėjams apie transporto teisę, auditorijos susidomėjimas, gausūs, įvairūs, iš kasdienės patirties bei praktikos kylantys klausimai rodo, kad krovinių pervežimo specialistams svarbu gilinti savo teisines žinias. Matome didžiulį  poreikį padėti transportininkams ir didžiuojamės, kad 14–os metų mūsų patirtis transporto teisėje yra vertinama ir naudinga“, – apibendrino seminaro organizatorius, advokatas M. Šimkūnas.

http://www.linava.lt/