Ieškoti tarp:
Įmonių
Straipsnių
Pasiūlymų
Skelbimų
Video
Katalogo kategorijų

Degalų su priedais naudą atranda ne visi

Lie­tu­vo­je vei­kian­tys di­džiau­si de­ga­li­nių tink­lai jau ne vie­nus me­tus siū­lo vai­ruo­to­jams de­ga­lus su prie­dais, ku­rie, par­da­vė­jų žo­džiais, sau­go va­rik­lį nuo ter­ša­lų, ge­ri­na de­gi­mą
Nuotraukos

Lie­tu­vo­je vei­kian­tys di­džiau­si de­ga­li­nių tink­lai jau ne vie­nus me­tus siū­lo vai­ruo­to­jams de­ga­lus su prie­dais, ku­rie, par­da­vė­jų žo­džiais, sau­go va­rik­lį nuo ter­ša­lų, ge­ri­na de­gi­mą. Ta­čiau de­ga­lų mi­ši­nius ty­ri­nė­jan­tys moks­li­nin­kai ra­gi­na šiuos tei­gi­nius koš­ti per svei­kos kri­ti­kos rė­tį.

Di­džio­ji da­lis Lie­tu­vos de­ga­li­nė­se par­duo­da­mų de­ga­lų at­ke­liau­ja iš Ma­žei­kių, kur vei­kia vie­nin­te­lė Bal­ti­jos ša­ly­se naf­tos per­dir­bi­mo įmo­nė „Or­len Lie­tu­va“. Į juos prie­dų, įsi­gy­ja­mų iš stam­biau­sių Eu­ro­pos naf­tos ga­min­to­jų, sa­vo ba­zė­se įmai­šo pa­tys maž­me­ni­nin­kai. Su uni­ka­lia kiek­vie­nos de­ga­lų par­ti­jos re­cep­tū­ra vai­ruo­to­jai, jei tik no­ri, ga­li su­si­pa­žin­ti.

3 proc. leng­vai išgaruoja

„Es­mė ta, kad kiek­vie­nos iš „Or­len“ at­ke­liau­jan­čios de­ga­lų par­ti­jos ko­ky­bė nė­ra iden­tiš­ka. Ji la­bai pri­klau­so nuo to, kaip ben­zi­nas ar dy­ze­li­nas trans­por­tuo­ja­mas, kiek lai­ko­mas prieš tai, kai yra pa­nau­do­ja­mas. Man pre­ky­bi­nin­kų kal­bos, esą vie­no­kie ar ki­to­kie prie­dai 3 proc. su­ma­ži­na de­ga­lų są­nau­das, pa­na­šios į ša­kė­mis ant van­dens ra­šy­tą rek­la­mą. Ką reiš­kia to­kie pa­klai­dos ri­bo­se esan­tys są­nau­dų skir­tu­mai? Pa­spau­si ke­lis­kart stip­riau ak­ce­le­ra­to­riaus pe­da­lą ir tie 3 proc. iš­ga­ruos kaip dū­mas. Ver­čiau pa­dan­gas nuo­lat tin­ka­mai pri­pūs­ti, nes per minkš­tas ma­ši­nos apa­vas ti­krai di­di­na de­ga­lų są­nau­das“, - aiš­ki­no Vil­niaus Ge­di­mi­no tech­ni­kos uni­ver­si­te­to Trans­por­to fa­kul­te­to Au­to­mo­bi­lių trans­por­to ka­ted­ros doc. dr. Jo­nas Ma­ti­jo­šius.

Pa­sak pa­šne­ko­vo, tiek au­to­mo­bi­lių ga­min­to­jų, tiek naf­tos par­da­vė­jų dek­la­ruo­ja­mi įvai­rūs skai­čiai daž­niau­siai gau­na­mi at­lie­kant ban­dy­mus la­bo­ra­to­ri­jos są­ly­go­mis, to­dėl nuo rea­ly­bės ke­ly­je ski­ria­si.„Juk au­to­mo­bi­lio ga­min­to­jo dek­la­ruo­ja­mą de­ga­lų kie­kį, su­nau­do­ja­mą 100 km nu­va­žiuo­ti, daž­niau­siai vir­ši­ja­me. Net eko­no­miš­ką vai­ra­vi­mo sti­lių įval­dęs vai­ruo­to­jas be­veik vi­sa­da "ap­len­kia" ofi­cia­lų tech­ni­nė­je au­to­mo­bi­lio spe­ci­fi­ka­ci­jo­je pa­tei­kia­mą skai­čių. Tas pats pa­sa­ky­ti­na apie de­ga­lus. Aiš­ku, tie prie­dai šiek tiek pri­si­de­da prie efek­ty­ves­nio va­rik­lio dar­bo, sau­go jį nuo ter­ša­lų kau­pi­mo­si. Ta­čiau man, moks­li­nin­kui, de­ga­lų par­da­vė­jų liaup­sės apie sa­vo pro­duk­tus yra per men­kai grin­džia­mos ty­ri­mais ir skai­čiais“, - pa­brė­žė J.Ma­ti­jo­šius.

Bioe­ta­no­lis nepopuliarus

Au­to­mo­bi­li­nin­kų in­ter­ne­to fo­ru­muo­se epi­zo­diš­kai už­ver­da dis­ku­si­jos, ar ver­ta pil­ti į ma­ši­nų ba­kus ke­liais cen­tais bran­ges­nius de­ga­lus su prie­dais. Vie­ni sto­ja „už“ pu­sėn, ki­ti tei­gia ne­pa­ju­tę jo­kių skir­tu­mo nuo tra­di­ci­nio dy­ze­li­no ar ben­zi­no.

Lie­tu­vos vai­ruo­to­jams de­ga­li­nės par­duo­da 95 mar­kės beš­vi­nį ben­zi­ną su 5 proc. bioe­ta­no­lio. Griež­tė­jant rin­kos rei­ka­la­vi­mams vis ak­tua­les­nė tam­pa ga­mi­na­mų naf­tos pro­duk­tų eko­lo­gi­ja. Kaip LŽ sa­kė ben­zi­no ir bioe­ta­no­lio mi­ši­nius ty­ri­nė­jan­tis J.Ma­ti­jo­šius, bioe­ta­no­lio (bio­lo­gi­nio spi­ri­to) tra­di­ci­niuo­se de­ga­luo­se ga­li bū­ti kur kas dau­giau – net 20-30 proc., ir tai ne­ken­kia va­rik­liui. Tie­sa, to­kių de­ga­lų va­rik­lis su­de­gi­na dau­giau, nes bioe­ta­no­lio ši­lu­min­gu­mas ma­žes­nis.

„Gy­ve­na­me pui­kia­me kraš­te, kur gam­ti­nės są­ly­gos lei­džia užau­gin­ti dau­gy­bę bio­de­ga­lams tin­ka­mos ža­lia­vos, ta­čiau rea­liai vals­ty­bė ne­ska­ti­na nei to­kių de­ga­lų ga­my­bos, nei nau­do­ji­mo. O ga­lė­tų bū­ti ki­taip. Pa­vyz­džiui, Bra­zi­li­jo­je bio­de­ga­lai nau­do­ja­mi vals­ty­bi­niu mas­tu. Pa­sta­ruo­ju me­tu vie­na po­pu­lia­riau­sių te­mų Lie­tu­vo­je – ener­ge­ti­nė ne­prik­lau­so­my­bė. Tad ko­dėl ne­sii­ma­ma prie­mo­nių ją ska­tin­ti to­kia tei­gia­mus re­zul­ta­tus ga­ran­tuo­jan­čia prie­mo­ne?“ - re­to­riš­kai klau­sė J.Ma­ti­jo­šius.

Tai, kad de­ga­lai su bioe­ta­no­liu ga­li smar­kiai pri­si­dė­ti prie ša­lies au­to­mo­bi­lių par­ko kenks­min­gu­mo ša­li­ni­mo, pa­žy­mė­jo ir trans­por­to tar­šos ty­ri­mus at­lie­kan­tis Kau­no tech­no­lo­gi­jų uni­ver­si­te­to Che­mi­nės tech­no­lo­gi­jos fa­kul­te­to pro­fe­so­rius Li­nas Kliu­či­nin­kas. „Net 20 proc. bioe­ta­no­lio ben­zi­ne yra di­džiu­lis kie­kis, jei ver­tin­tu­me vals­ty­bės mas­tu. Ta­čiau to­kių mi­ši­nių pa­siū­la ir pa­klau­sa Lie­tu­vo­je la­bai men­ka. Šiaip jau lo­giš­ka, kad kuo di­des­nis de­ga­lų ok­ta­ni­nis skai­čius, tuo ma­žes­nė yra tar­ša, nes jie ge­riau ir šva­riau su­de­ga. „Sta­toil mi­les plus“ ar „Lu­koil“ siū­lo­mi „ec­to“ de­ga­lai su prie­dais taip pat de­ga šva­riau, o jai va­ro­mi au­to­mo­bi­liai iš­me­ta į ap­lin­ką ma­žiau ter­ša­lų“, - kal­bė­jo L.Kliu­či­nin­kas.

Pa­sak aka­de­mi­ko, "ben­zin­gal­vių" dis­ku­si­ja, ku­rie de­ga­lai ma­žiau ter­šia ap­lin­ką – ben­zi­nas ar dy­ze­li­nas, ga­lu­ti­nių iš­va­dų ne­pa­tei­kia jau ke­lis de­šimt­me­čius. „To­kių iš­va­dų ir ne­ga­li bū­ti, nes kiek­vie­no ag­re­ga­to tar­šos ro­dik­liai ski­ria­si. Dy­ze­li­niai va­rik­liai ter­šia ap­lin­ką kie­to­sio­mis da­le­lė­mis, ben­zi­ni­niai – or­ga­ni­nė­mis du­jo­mis. Žmo­gui pa­vo­jin­ges­nės or­ga­ni­nės du­jos, ta­čiau komp­lek­siš­kai įver­tin­ti, kas yra di­des­ni ter­šė­jai, su­nku. Ne­bent svars­ty­tu­me di­le­tan­tiš­kai: dy­ze­li­nių va­rik­lių pa­sau­ly­je nau­do­ja­ma dau­giau ne­gu ben­zi­ni­nių, tai­gi ir bend­ra jų tar­ša di­des­nė“, - sa­kė pro­fe­so­rius.

Va­rik­lis dir­ba efektyviau

De­ga­lus su prie­dais par­duo­dan­tys maž­me­ni­nių de­ga­li­nių tink­lai dek­la­ruo­ja, kad ben­zi­ną ar dy­ze­li­ną to­bu­li­na tri­jų rū­šių pa­pil­dais – va­lik­liais, an­ti­ko­ro­zi­niais prie­dais ir an­tiok­si­dan­tais.

„Mū­sų de­ga­li­nė­se par­duo­da­mi de­ga­lai su „ec­to“ prie­dais ati­tin­ka griež­čiau­sius Eu­ro­pos Są­jun­gos pa­tvir­tin­tus ap­lin­ko­sau­gos rei­ka­la­vi­mus. „Ec­to“ prie­dai taip pat pa­si­žy­mi va­lo­mo­sio­mis sa­vy­bė­mis, ku­rios pa­de­da pa­lai­ky­ti ne­prie­kaiš­tin­gą va­rik­lio tech­ni­nę būk­lę, sau­go nuo ap­na­šų su­si­da­ry­mo vož­tu­vuo­se. Ap­na­šų kie­kis, nu­sta­to­mas pa­gal spe­cia­lią me­to­di­ką, bū­na tri­gu­bai ar ke­tur­gu­bai ma­žes­nis, nei nau­do­jant įpras­tus de­ga­lus. Tai le­mia efek­ty­ves­nį va­rik­lio dar­bą, ga­ran­tuo­ja sta­bi­lią jo ga­lią, už­ti­kri­na mak­si­ma­lų de­ga­lų įpurš­ki­mą ir jų de­gi­mą. Be to, va­rik­lio sis­te­mo­je ne­su­si­da­ro rū­džių, nes spe­cia­lūs prie­dai pa­ša­li­na iš ben­zi­no drėg­mę. Me­ta­li­nius de­ga­lų tie­ki­mo sis­te­mos pa­vir­šius jie pa­den­gia ap­sau­gi­ne plė­ve­le, sau­gan­čia nuo ko­ro­zi­jos. Dėl itin ma­žo sie­ros kie­kio il­giau dir­ba ka­ta­li­za­to­rius“, - de­ga­lų su prie­dais pra­na­šu­mų pa­žė­rė bend­ro­vės „Lu­koil Bal­ti­ja“ mar­ke­tin­go va­do­vė Ing­ri­da Iva­naus­kie­nė.

„Lu­koil“ tink­lo de­ga­li­nė­se par­duo­da­mų to­kių de­ga­lų kai­na nuo tra­di­ci­nių ski­ria­si tik tri­mis cen­tais už li­trą, tad, pa­sak I.Iva­naus­kie­nės, vai­ruo­to­jai ga­lė­tų at­sa­kin­giau ver­tin­ti jų nau­dą. Šiai nuo­mo­nei iš da­lies pri­ta­rė ir LŽ kal­bin­ti moks­li­nin­kai. Nors de­ga­lų tau­py­mas, nau­do­jant ben­zi­ną ar dy­ze­li­ną su prie­dais, yra dis­ku­tuo­ti­nas klau­si­mas, an­ti­ko­ro­zi­nės ir va­rik­lį va­lan­čios me­džia­gos il­ga­lai­kė­je pers­pek­ty­vo­je ga­lė­tų at­si­pirk­ti.

Di­džio­ji da­lis – įpras­tiems degalams

At­siž­vel­giant į tai, kad Lie­tu­vos rin­ko­je vis po­pu­lia­res­nės tam­pa dy­ze­li­nės trans­por­to prie­mo­nės, I.Iva­naus­kie­nės duo­me­ni­mis, di­des­nės pa­klau­sos su­lau­kia „ec­toD“ dy­ze­li­nas su prie­dais. Taip pat pa­ma­žu po­pu­lia­rė­ja ir ben­zi­no su bioe­ta­no­liu mi­ši­niai – 98e15 ir 98e25, ku­riuo­se yra ati­tin­ka­mai 15 ir 25 proc. bio­lo­gi­nio spi­ri­to, o li­tras jų, pa­ly­gin­ti su 95 mar­kės ben­zi­nu, kai­nuo­ja 15 ir 30 cen­tų pi­giau.

„Lu­koil“ sa­vo asor­ti­men­te tu­ri ir E85 de­ga­lus. E85 bioe­ta­no­lis – tai nau­jos rū­šies de­ga­lai, ku­riuos su­da­ro 85 proc. bioe­ta­no­lio ir 15 proc. ben­zi­no. Jis tin­ka au­to­mo­bi­liams, tu­rin­tiems „lanks­čią de­ga­lų sis­te­mą“ („Fle­xi-Fuel Ve­hic­le“). To­kios ma­ši­nos ga­li bū­ti va­ro­mos tiek įpras­tu ben­zi­nu, tiek bioe­ta­no­lio ir ben­zi­no mi­ši­niu.

Ta­čiau „Sta­toil“ de­ga­li­nių tink­las šie­met nu­trau­kė pre­ky­bą ben­zi­no ir bioe­ta­no­lio mi­ši­niais. „Mū­sų skai­čia­vi­mais, to­kių pro­duk­tų kaip 98E15 ar 98E25 pa­klau­sa yra per ma­ža, kad eko­no­miš­kai ap­si­mo­kė­tų juos siū­ly­ti rin­kai. Be to, au­to­mo­bi­lių ga­min­to­jai ne­vie­na­reikš­miš­kai ver­ti­na mi­ši­nių, ku­riuo­se eta­no­lio kie­kis vir­ši­ja 5 proc., po­vei­kį va­rik­liams. Tai ir­gi ma­ži­na jų pa­klau­są. To­dėl šiuo me­tu sa­vo klien­tams ne­siū­lo­me to­kių pro­duk­tų, - pa­aiš­ki­no „Sta­toil Fuel & Re­tail” de­ga­lų ka­te­go­ri­jos de­par­ta­men­to di­rek­to­rius Si­gi­tas Rai­la. - Tuo me­tu ben­zi­no ir dy­ze­li­no su prie­dais po­pu­lia­ru­mas di­dė­ja. Ma­nau, tai le­mia vis su­dė­tin­ges­nės va­rik­lio tech­no­lo­gi­jos, ku­rios ke­lia ir di­des­nius rei­ka­la­vi­mus de­ga­lų ko­ky­bei. Be to, vai­ruo­to­jai jų ko­ky­bę sie­ja su ma­žes­nė­mis va­rik­lio re­mon­to są­nau­do­mis, to­dėl vis dau­giau au­to­mo­bi­lių sa­vi­nin­kų ren­ka­si „mi­les plus“ de­ga­lus."

Vis dėl­to, pa­sak S.Rai­los, tra­di­ci­nis dy­ze­li­nas ir 95 ben­zi­nas kol kas su­da­ro di­džiau­sią da­lį de­ga­li­nių par­duo­da­mų de­ga­lų. Tuo me­tu ga­lin­ges­niems va­rik­liams skir­to di­des­nio ok­ta­ni­nio skai­čiaus (98) ben­zi­no nu­per­ka­ma tik 2 proc. iš vi­so bend­ro ben­zi­no kie­kio, ir to­kia pu­siaus­vy­ra pa­sta­ruo­sius me­tus ne­si­kei­čia.