Ieškoti tarp:
Įmonių
Straipsnių
Pasiūlymų
Skelbimų
Video
Katalogo kategorijų

Pamąstymai apie motociklus ir eismo įvykius

Nuo šių metų pradžios šalyje įsigaliojo „sausas įstatymas“, numatantis 0,0 promilių leistiną alkoholio normą motociklų, mopedų, keturračių ir t.t., vairuotojams. Tokiam suskirstymui nepritariantys...
Nuotraukos

Nuo šių metų pradžios šalyje įsigaliojo „sausas įstatymas“, numatantis 0,0 promilių leistiną alkoholio normą motociklų, mopedų, keturračių ir t.t., vairuotojams. Tokiam suskirstymui nepritariantys motociklininkai ir visuomenės veikėjai Seimui ir Vyriausybei įteikė prašymą grąžinti leistiną 0,4 promilės normą patyrusiems motociklų vairuotojams, tačiau prašymai buvo atmesti.

Valdininkų, palaiminusių įstatymą ir atmetusį kolektyvinį prašymą teigimu, tai buvo padaryta siekiant sumažinti motociklininkų bei mopedų vairuotojų, žūstančių šalies keliuose, skaičių ir rodyti gerą pavyzdį jauniesiems eismo dalyviams.

Idėja pati savaime labai gera ir teisinga, tačiau, panašu, kad, eilinį kartą, valdininkų priimti teoriniai įstatymai praktikoje nesuveikė taip, kaip buvo žadėta ir laukta. Tą patvirtina maloniai Lietuvos kelių policijos tarnybos maloniai suteikta statistika:

„2015 m. sausio–rugpjūčio mėn. šalies keliuose įvyko 213 eismo įvykių, kuriuose dalyvavo motociklo vairuotojai, 178 eismo įvykiai, dėl motociklo vairuotojo kaltės. 152 eismo įvykiuose nukentėjo žmonės, iš jų 125 eismo įvykiuose kaltininkai buvo motociklo vairuotojai. Per 8 mėnesius žuvo 12 motociklu važiavusiu eismo dalyvių – 10 motociklo vairuotojų ir 2 keleiviai, sužeisti 145 motociklu važiavę asmenys (123 motociklo vairuotojai ir 22 motociklo keleiviai).“

Tai yra, nepaisant tokių priemonių kaip 0,0 promilių ar „drakoniškų“ sankcijų už viršytą greitį, motociklininkai ir toliau patenka į eismo įvykius bei žūsta juose. Iš policijos pateiktos statistikos peršasi išvada, kad dažniausiai dėl eismo įvykių būna kalti patys motociklininkai. Tačiau ar tikrai visada yra taip? Gal kai kuriais atvejais motociklininkams tiesiog būna sunku įrodyti, kad dėl eismo įvykio kalti ne jie arba kaltos abi pusės?

Tarkim, kad ir neseniai prie Pasvalio įvykęs incidentas, kuriame nukentėjo vienas iš moto klubo „Iron X MC “ narių.

Pasak motociklininko, jis kartu su kitais moto klubų „Iron X MC“ ir „Aquila MCC“ nariais dalyvavo Pasvalio miesto šventėje. Motociklininkų buvo paprašyta „papuošti“ miesto gatvėmis važiavusį paradą. Renginys praėjo puikiai, be jokių incidentų.

Šventei pasibaigus, motociklininkas patraukė namo. Galbūt klaida buvo galima pavadinti tai, kad namo jis nusprendė važiuoti vienas, nes situacija, kai mūsų keliuose automobilių vairuotojai, tyčia ar ne, bet nepastebi pavienių motociklininkų, ganėtinai dažna. Panašiai nutiko ir šį kartą. Iš Pasvalio motociklininkas patraukė į kelią Ryga – Panevėžys. Šiame kelyje ties viena iš degalinių įrengtas saugos žiedas, verčiantis vairuotojus mažinti greitį ir turintis prisidėti prie saugumo keliuose didinimo. Ramiai išsukęs iš žiedo, motociklininkas pastebėjo, kad maždaug už 25 – 30 metrų į kelkraštį išsuko lengvasis automobilis. Kadangi automobilis stabtelėjo kelkraštyje, motociklininkas ramiai toliau judėjo toliau savo juosta. Automobilio net nebūtų reikėję aplenkti, tačiau netikėtai automobilio vairuotojas... nusprendė apsisukti. Prieš pat atvažiuojantį motociklą. Motociklininkas dar bandė stabdyti savo transporto priemonę, tačiau manevrams nebeužteko laiko ir automobilis bei motociklas susidūrė. Tik laimingo atsitiktinumo dėka motociklininkas nenuvirto su visa transporto priemone.

Įdomu tai, kad oro sąlygos tą dieną buvo puikios – švietė saulė, matomumas buvo idealus, kelio danga – sausa. Tai yra, priežasčių avarijai kaip ir nebuvo, tačiau automobilio vairuotojas, pirma norėjęs užpildyti deklaraciją ir važiuoti toliau, vėliau atvykusiems pareigūnams aiškino, kad iš paskos važiuojančio motociklininko tiesiog... nepastebėjo.

Pareigūnui taip pat iš pradžių dėl susidūrimo buvo linkę kaltinti motociklo vairuotoją, tačiau vėliau, įsigilinus į situaciją, tapo aišku, kad į kairę iš kelkraščio sukantis automobilio vairuotojas tiesiog nepraleido tiesiai ta pačia kryptimi važiavusios kitos transporto priemonės. Tyčia, netyčia – tai aiškinsis policija, tačiau, įvertinus bendrą situaciją keliuose, tikėtina, kad automobilio vairuotojas nusprendė esantis aukščiau už motociklininką ir, pažeisdamas Kelių eismo taisykles, pradėjo vos tragedija nesibaigusį manevrą.

Šioje, vadovėlinėje situacijoje atkreiptinas dėmesys į tai, kad motociklininkas buvo visiškai blaivas, visiškai nekaltas dėl eismo įvykio, tačiau būtent jis labiausiai jame ir nukentėjo – ligoninėje buvo nustatyta, kad jam skilo nosis, buvo sutrenktos smegenys ir vidaus organai. Lūžių ir rimtesnių traumų, laimei, buvo išvengta.

Tipiška situacija, kuri dar kartą aiškiai parodo, kad didžiausia problema mūsų keliuose išlieka ne pavieniai, galimai neblaivūs prie vairo sėdę ar greitį viršiję transporto priemonių vairuotojai, o nepagarba kitiems eismo dalyviams. Kelių eismo taisyklės aiškiai nurodo, kad visi eismo dalyviai – mopedų vairuotojai, motociklų vairuotojai, automobilių ar autobusų vairuotojai – keliuose yra lygūs. Deja, teorija ir praktika, kaip dažnai būna Lietuvoje, gerokai skiriasi. Ir tada kenčia tie, kas, sąlyginai, yra „mažesni“ – dviratininkai, mopedų vairuotojai, motociklininkai.

Matant tokią situaciją, kyla natūralus klausimas – galbūt valdžios vyrams, užuot galvojus naujus apribojimus motociklininkams, nes statistika aiškiai rodo, kad dabartiniai neduoda lauktos naudos, daugiau dėmesio skirti švietimui, prevencijai ir tolerancijos keliuose ugdymui? Juolab, kad pasaulinė praktika rodo, jog demokratinėse valstybėse, kokioms save priskiria ir Lietuva, būtent prevencinės, o ne policinės priemonės duoda daugiau naudos.

 

Prim.lt