Ieškoti tarp:
Įmonių
Straipsnių
Pasiūlymų
Skelbimų
Renginių
Video
Katalogo kategorijų

Pleneras „Nidos ekspresija-2014“ persikelia į Prerovą

Kasmet rudenį dailininkai susitinka Nidoje ir Juodkrantėje, o iš ten spalio pradžioje jau trečią kartą išvyko tapyti Baltijos jūros į Prerovą Vokietijoje
Nuotraukos

Jubiliejinis XX tarptautinis tapybos pleneras Nidoje „Baltijos tiltai“, tęsiantis ekspresionistines „Brücke“ (1905-1913) kartos tradicijas, vyko Rugsėjo 4 - 23 dienomis Nidoje, to spalio 6 - 16 dienoms persikėlė į Prerovą Vokietijoje. Šio plenero tema – Nidos koloritas.
Plenero projektas skirtas tęsti ekspresionistines „BRÜCKE“ manifesto-programos idėjas - burtis ir kurti kartu, tiesiant kūrybinius tiltus tarp kitų Lietuvos miestų ar kurortų bei miestelių, jungiant skirtingus plenerus po Nidos dangumi.

Plenere – 27 menininkai
Šis XX jubiliejinis tapybos pleneras sukvietė 27 dalyvius iš keturiolikos šalių tapyti kartu Kuršių nerijoje. Plenere pirmą kartą suskambėjo kompozitoriaus Kęstučio Paulaičio Nidos plenero himnas (žodžiai Alvydo Bulakos).
Plenerui pasibaigus buvo organizuota išsami paroda Nidos kultūros centre „Agila“. Dalyviai sunešė tiek tapybos darbų, kad viską sutalpinti nebuvo galima, todėl nutarta eksponuoti vos po tris drobes.
Arturo Savicko peizažinėje tapyboje atsispindi unikalus šio krašto ritmas, medžių, laivų ir žvejų namelių plastiniai elementai perteikti tirštais aliejinių dažų potėpiais.
Henrikas Čerapas, kaip koks atsiskyrėlis, dingo nuo visų ir užsidarė savo kūrybiniame kiaute. Jo tikslas buvo išlaisvėti - kaip jis pats sakė: „kad dažų negadinčiau, noriu senatvėje tapyti šviesiau, nei prieš 15 metų Nidos plenere.“
Kitas grynuolis Jonas Maldžiūnas pakliuvo į Neringos dvasių globą, kuri gelbėjo jį nuo tradicinės tapybos... Jo eksponuotose drobėse vyrauja tik jam vienam suprantamos dvasios ir rytietiškais tušais išmargintos piktogramos.
Nuosekliai ir sąžiningai savo tris kompozicijas atliko kaunietė Džiuljeta Čebatoraitė. Jos mitologijoje daug žalčiukų, lapučių ir paukščių...
Grafikė Kristina Daniūnaitė pristatanti vieną grafikos lakštą Nidos tema, bandė ir tapyti, bet spalvos jai nenorėjo pasiduoti, ir jos koloristinė tapyba ženkliai pralošė.
Atpažįstama tik Silvijos Drebickaitės tapyba - joje daug laivų, kopų, erdvės ir dangaus.

Tapymas prie jūros
Plenero kuratorius Saulius Kruopis tradiciškai, kaip ir kasmet, organizavo jaunos moters tapymo seansą saulėtos jūros pakrantėje. Gaila, kad šioje akcijoje iš gausiai dalyvavusių menininkų savo kūrinius parodoje pristatė tik Juozas Pranckevičius, Saulius Kruopis, estė Tiiu Rebane, latviai Ieva Caruka ir Ilgvars Zalans.
Arvydas Kašauskas savo piešinį padovanojo modeliui Kristinai. A. Kašauskas tapė daug ir nuolat. Jo devynios metrinės Nidoje nutapytos drobės niekaip nesutilpo parodoje, tad buvo eksponuojamos tik tos, kuriose jis pirmą kartą tapė jachtas, jūrą ir neregėto grožio dangų.
Su juo savo spalvomis galėjo konkuruoti tik armėnai Gagik Parsamyan, ir Manvel Madoyan. Gedimino Beržinio ekspresyvių ir „laukinių“ drobių gausa taip pat stebino. Tris jo ekspresyvias drobes, vaizduojančias marių prieplauką ir žvejų valtis padėjo atrinkti H. Čerapas ir A. Riegeris. Parodoje gan matoma ir gera koloristė Katsiaryna Sumarava (Baltarusija), eksponavusi ryškų raudonai oranžinį Nidos panoramos diptichą.
Karaliaučiaus tapytojas Andrej Matiušin, kaip koks Van Gogh‘as, tapė prieplaukos jachtas naktį. Parodoje savo spalvomis ir ekspresija išsiskiria jo drobės, kuriose daug miško medžių, žvejų namelių ir laivų.
Spalvingos ir nuotaikingos vokiečio Armino Riegerio dvi peizažinės drobės. Visai kitokie indoneziečiai - Rudy Murdock ir Debronzes. Šiuos dailininkus į Nidą lydėjo ir kartu su jais buvo plenero menotyrininkė Ona Gaidamavičiutė.
Norvegas Lars Michael Myhre-Nielsen ir danė Anette Steinhart buvo labai individualūs. Jų tapyba irgi kitokia, kiek netradicinis Nidos traktavimas spalvine ir plastine prasme. Paveikslai įsimintini, simbolistiniai ir efektingi.
Marina Khachaturova iš Tbilisio savo susižavėjimą „Lietuvos Sahara“ - kopomis ir išvyka jachta gan realistiškai perteikė savo drobėse.
Iškilmingame renginio atidaryme visus dalyvius ir svečius pasveikino Lietuvos dailininkų sąjungos (LDS) pirmininkė Edita Utarienė. Buvo įteiktos penkios LDS padėkos, išdalytos dovanos. Trys dailininkai buvo apdovanoti šio tapybos plenero premijomis.
Plenero metu rugsėjo 8-ąją Juodkrantėje, Liudviko Rėzos kultūros centre, įvyko iškilmingas parodos atidarymas, buvo pristatyta 20 tapybos darbų iš auksinės Nidos tapybos plenerų kolekcijos (1995-2014).
Ekspozicijoje – V. Antanavičiaus, G. P. Janonio, I. Daukšaitės-Guobienės, H. Čerapo, S. Kruopio, A. Kašausko, J. Pranckevičiaus, V. ir R. Tarabildų, D. Udrio, R. Eidukaitytės, S. Butnoriutės ir keleto užsienio tapytojų kūriniai. Paroda veikė iki spalio 7 dienos.

Pleneras – Vokietijoje
Kasmet rudenį dailininkai susitinka Nidoje ir Juodkrantėje, o iš ten spalio pradžioje jau trečią kartą išvyko tapyti Baltijos jūros į Prerovą Vokietijoje.
Per paskutiniuosius dešimt metų susidarė kaimyninių šalių, esančių Baltijos jūros regione, dailininkų sąjūdis, kuris keičiasi parodomis ir plenerais. Šis natūraliai išsivystęs projektas kilo iš pačių dailininkų profesionalų iniciatyvos, o jo organizatorius tapytojas Saulius Kruopis.


Info