Ieškoti tarp:
Įmonių
Straipsnių
Pasiūlymų
Skelbimų
Renginių
Video
Katalogo kategorijų

Kelionės planavimas: kreiptis į kelionių agentūrą ar organizuotis patiems?

Aapie kelionių agentūrų darbą ir savo keliones savarankiškai planuojančius keliautojus.
Nuotraukos

2019.10.04.

Kalbino Vaiva Arnašė

Savarankiškai keliaujantys po įvairias šalis buriasi į kelionių grupes socialiniuose tinkluose, kuria kelionių blogus, dalinasi maršrutais, įspūdžiais, neretai patarimais, kaip apeiti kelionių agentūras ir susiorganizuoti skrydžius, viešbučius ar ekskursijas pigiau. Kelionių agentūros, savo ruožtu, sako, kad grėsmės tame nemato, tačiau pripažįsta, kad tai yra geras impulsas eiti daug greičiau, kad ne tik suspėtų kartu su besikeičiančiais keliautojų poreikiais, bet ir juos aplenktų pasiūlydami geriausią kelionės variantą. „Kelionių agentūros puikiai supranta, kad nepirksite paslaugos blogesnėmis sąlygomis, nei galite įsigyti internetu ir blogesnių variantų nesiūlys“, - sako didžiausio Lietuvos kelionių agentūrų tinklo „West Express“ generalinis direktorius Raimondas Ušeckas, su kuriuo kalbamės apie kelionių agentūrų darbą ir savo keliones savarankiškai planuojančius keliautojus. Kada verta organizuotis patiems, o kada geriau pasitelkti specialistus?

Raimondai, anksčiau be kelionių agentūros tarpininkavimo keliautojai nevykdavo niekur. Laikai keičiasi – vis daugiau žmonių planuojasi keliones patys. Ar stipriai ir kaip stipriai tai atsiliepia kelionių agentūroms?

Vietos rinkoje yra ir vieniems, ir kitiems. Yra situacijos ir kelionių produktai, kai galima pirkti savarankiškai, tačiau yra, kai kelionių agentūra yra tiesiog geresnis pasirinkimas. Pastaraisiais metais Lietuvoje stebėjome nuolat augantį turistų, pasinaudojusių kelionių agentūrų ir kelionių organizatorių paslaugomis, skaičių. 2017 m. augimas buvo net 37%, 2018 m. – 24%. Šiemet tokio didelio prieaugio nebesitikime. Mano nuomone, kelionių rinka jau prisotinta – naujų potencialių keliautojų nėra tiek daug, tačiau net ir tokioje situacijoje augimas vis tiek yra. Kelionių iš Lietuvos pasiūla šiandien itin plati, rinkoje turime net penkis poilsio kelionių organizatorius, kurie siūlo kelionių paketus iš Lietuvos.

Skeptikai pranašauja, kad agentūros anksčiau ar vėliau išnyks kaip ir laikraščiai, nes internete galima susirasti visą reikalingą informaciją. Kaip vertinate tokį požiūrį ir ar tikite, kad taip iš esmės gali atsitikti?

Šiandien kelionių agentūrų verslas labai didele apimtimi irgi yra internete. Nedaug belikę kelionių agentūrų, į kurias būtina fiziškai ateiti, norint įsigyti kelionę. Žinoma, yra dalis žmonių, kurie nori gyvo bendravimo ir matyti veidą žmogaus, kuris parduoda jam kelionę. Tačiau dažniau pasitaiko, kad mes savo klientų net nesame gyvai matę, nors, pavyzdžiui, jie keliauja su mumis jau 15 metų. O ir informacijos kiekis internete ne visada yra pliusas. Iš keliautojų dažnai girdime: „pasakykite, kuris viešbutis tikrai geras, nes jie visi atrodo vienodi“. Jei kelionė sudėtingesnė nei tiesiog poilsis prie jūros, informacijos kiekis yra tiesiog milžiniškas ir nebeaišku kuo tikėti, pasitikėti, kuris variantas išties geriausias. Tuomet keliautojai prisimena mus. Ateities būrimu neužsiimsiu, bet kol kas alternatyvos, kuri visiškai pakeistų kelionių agentūras, nematau.

Pakalbėjime apie Turkiją, Egiptą, Graikiją, Bulgariją, Ispaniją, kitas šalis, į kurias dažniausiai vyksta šeimos, norinčios pailsėti viešbučiuose, siūlančiuose „viskas įskaičiuota“ ar panašius poilsio kelionių paketus. Norintys savarankiškai įsigyti analogišką paketą dažniausiai, o tiksliau, visada pralošia. Pavyzdžiui, agentūroje kelionė į Tailandą dviems savaitėms su viešbučiu kainuoja tiek, kiek pačiam organizuojantis tektų sumokėti vien už skrydžio bilietus. Kodėl taip yra?

Taip yra todėl, kad kelionių organizatoriai gauna iš paslaugų tiekėjų visai kitas sąlygas ir kainas. Jie sudaro kontraktus tiek su aviakompanijomis, tiek su viešbučiais, priimančiomis agentūromis, kurioms gali pažadėti didelius keliautojų skaičius. Tačiau net ir perkant atskiras paslaugas, pavyzdžiui, tik viešbutį ar tik skrydį, kelionių agentūros paslaugos taip pat apsimoka. Puikiai žinau, kad turime būti konkurencingi ir su kuo konkuruojame. Agentūros naudojasi verslui skirtomis profesionaliomis paslaugų užsakymo platformomis, kuriose kainos yra kitokios, nei rasite ieškodami savarankiškai internete. Dažnu atveju kelionių agentūroje tą patį viešbutį, kurį radote internete galima įsigyti dar pigiau. Kalbant apie lėktuvo bilietus – jei skrydis sudėtingas, tolimas, su persėdimais, prireikia profesionalių žinių, kad rastumėte optimalų variantą ir pagal patogumą, ir pagal turimą biudžetą. Aviabilietų specialistai turi ne vienerių metų patirtį ir gali padėti sutaupyti ne vieną šimtą eurų. Čia kiek panašu, kaip klausti: “kodėl namuose nepavyksta taip gražiai nusikirpti kaip kirpykloje?“. Juokauju, bet tiesos tame nemažai.

Kur agentūros tikrai populiarios, tai – kelionėse po egzotiškas ir tolimas šalis. Kartu daugeliui tokios kelionės asocijuojasi su didelėmis grupėmis. Kiek populiarus toks keliavimas tarp lietuvių turistų?

West Express turi partnerius kone visose pasaulio šalyse, o keliones į tolimuosius kraštus rengiame tik išbandę tai, ką siūlome. Žinoma, daug ką galima daryti patiems, tačiau kelionių agentūra sutaupys daugybę laiko, kurį tektų sugaišti ieškant informacijos apie pasienio formalumus, vizas, sveikatą, lankytinas vietas ir pan. Kalbant apie didelių grupių stereotipą, situacija gerokai pasikeitusi – jei kelionė pirkta agentūroje, tai toli gražu nereiškia, kad turėsite vaikščioti paskui gidą su vėliavėle tarp 40 kitų turistų. Galima kelionę pirkti agentūroje, bet keliauti pavieniui – nebūtina jungtis prie grupės. Pastarųjų metų tendencija kaip tik rodo, kad į egzotines šalis dažniausiai keliaujama nedidelėmis draugų grupelėmis. Parengiame maršrutą, pritaikytą individualiems poreikiams. Nepamirškime ir to, kad kelionės organizatorius prisiima atsakomybę, jei kas tokioje kelionėje neatitinka turistų lūkesčių ar įvyksta kažkokie netikėtumai – anuliuojamas skrydis, laiku neatsidaro viešbutis ir pan.

Viena iš vyresnės kartos keliautojų priežasčių, kodėl jie keliauja per kelionių agentūras, yra lietuvių kalba šnekantys gidai, saugumo užtikrinimas ir kelionės nuo iki suplanavimas. Keliauti tikrai patogu, kuomet nereikia sukti galvos kas, kaip ir kur. Bet ar įdomu, kai nelieka laiko spontaniškumui?

Nenuvertinkime vyresnės kartos keliautojų – jie savo spontaniškumu neretai pralenkia ir jaunimą. Improvizacijoms laiko, jei tik norite, visada atsiras. Jei nenorite, taip pat – kelionės tuo ir yra žavios, kad visko minučių tikslumu nesuplanuosi. Be to, didelė dalis senjorų puikiai moka užsienio kalbą, ir ne vieną. Tiesa, kad keliavimas su agentūra leidžia išvengti daug galvos skausmo dėl to, ką ir kada pamatyti, kur nueiti, kur gyventi, ką pasiimti į kelionę ir ko paklausti, jei kažkas neaišku. Tačiau labai dažnai to paskata yra ne nežinojimas ar baimė – o tiesiog patogumo ir komforto troškimas. Vyresni žmonės dažnai labiau vertina savo laiką ir nori jį skirti dalykams, kurie jiems išties svarbūs.

Ar kelionių agentūros mato savo konkurentais ir jaučia grėsmę iš savamokslių kelionių planuotojų tų, kurie nemokamai padeda paruošti maršrutus bei tų, kurie juos sudarinėja už pinigus?

Savamoksliai kelionių planuotojai, ypač pardavinėjantys savo paslaugas, nėra grėsmė mums – jie grėsmė keliautojams, kurie naudojasi jų paslaugomis. Kelionių organizatorių ir agentūrų veikla yra licencijuojama, jie draudžiasi privalomu draudimu. Ir tai daroma ne veltui. Tai yra atsakingas darbas susijęs su keliautojų saugumu ir sveikata. Esame linkę labiau pasitikėti savimi, draugais ar net nepažįstamaisiais internete ir, kaip taisyklė, tuomet esame mažiau reiklūs. Taip yra jau vien todėl, kad, pavyzdžiui, aviakompanijai anuliavus ilgai planuotą skrydį, tiesiog nėra kam pasiskųsti. Gerai, jei viskas pasiseka, bet jei kažkas vis tik vyksta ne taip? Force majeure kelionių versle yra kasdienybė nuo streikų iki potvynių. Paslaugų teikėjų taip pat yra begalė – kaip atsirinkti patikimus? Kelionių agentūras renkasi tie žmonės, kurie sudėtingesnėje situacijose sau už nugaros nori turėti profesionalą, kuris žinos, kaip elgtis. Susirgę daugelis juk einame pas gydytoją. Žinoma, yra dalis žmonių, kurie verčiau ieško patarimų interneto forumuose ir gydosi patys. Jei tai tik sloga, savigyda tikriausiai nepakenks, tačiau jei liga rimtesnė – rimtesnės gali būti ir pasekmės. Panašiai ir su kelionėmis.

Verta pripažinti, kad atsitikus bėdai, net ir pavieniai keliautojai, pirmiausiai patarimo ar pagalbos skambina į kelionių agentūrą. Jei bėda rimtesnė – į Lietuvos ambasadą ar konsulatą. Kokios dažniausios priežastys, dėl kurių kreipiamasi į agentūrą?

Bene dažniausiai pasitaikantis variantas – anuliuotas pigių aviakompanijų skrydis ar pasikeitę kelionės planai. Jei klientas perka ne kelionės paketą, o pasiūlyta aviakompanijos alternatyva jam netinka, aviakompanija pasiūlys tik atsiimti pinigus. Jai neskaudės galvos dėl Jūsų prarastų pinigų už viešbutį ar tolesnį skrydį. Daug nerimo keliautojams sukelia ir aviakompanijų streikai, netikėti neramumai šalyje. Ypatingai, jei tai nutinka esant tolimuose ir nepažįstamuose kraštuose. Esame “gelbėję” tokius klientus, net jei jie tą kartą kelionę pirko ir ne per mus. Tokie klientai vėliau tampa pačiais ištikimiausiais.

 Kokios būtų Jūsų artimesnės prognozės, tarkime, ateinantiems 5 metams – kaip keisis keliautojų poreikiai, lūkesčiai ir jų draugystė su kelionių agentūromis? Kokios agentūros išliks ir ką tokio unikalaus jos turės pasiūlyti, kad išsaugotų savo klientus?

Nekeliame sau tikslo “išlikti” – norime būti priekinėse gretose. Šiandien pasaulis ir kelionių rinka itin dinamiška. Keičiasi keliautojų skoniai, technologijos. Turime bėgti vis greičiau, kad ne tik suspėtume, bet būtume priekyje, kad galėtume pasiūlyti geriausia. Itin svarbu investuoti į technologijas, procesų automatizaciją, paslaugų pateikimą internete, stebėti rinką. Keičiasi reklamos kanalai, mažėja konvencinių reklamos kanalų svoris ir didėja skaitmeninės reklamos apimtys. Manau, kad paminėti dalykai ir yra raktai. Ir mums, ir mūsų klientams tampa vis svarbesni ne tik kelionių agentūrų parduodami produktai, tačiau ir organizacijos tapatybė bei vidinė kultūra. Todėl vis daugiau dėmesio skiriame socialinės atsakomybės projektams, atsakingo keliavimo iniciatyvoms.

Na, ir pabaigai, ko palinkėtumėte keliautojui, kuris šiandien renkasi, kaip ir kur keliauti?

Nesvarbu, kur įsigysite kelionę, svarbiausia, niekada nepraraskite smalsumo ir domėjimosi pasauliu. Tai raktas į tarpusavio supratimą, platesnį akiratį ir visų mūsų gražesnę ateitį.