Apie tai, kaip pavyko įveikti praėjusių metų iššūkius, kuo gali džiaugtis lietuviškų šaldytuvų gamintoja, Dzūkijos sostinėje jau daugiau nei pusšimtį metų veikianti „Snaigė“ ir kokios šių metų prognozės, kalbame su „Snaigės“ generaliniu direktoriumi Gediminu ČEIKA.
– Kokiomis nuotaikomis gyvena viena stambiausių Alytaus įmonių? Kaip būtų galima apibūdinti jau praėjusius metus?
– 2014-ieji turbūt ne tik AB „Snaigė“, bet ir daugeliui kitų, ir ne vien Lietuvos, įmonių įsimins kaip geopolitinės situacijos paveikti metai. Šios situacijos padariniai – prarastas pardavimas rinkose, atsidūrusiose karo ar embargo zonose, prarastos pajamos dėl vietinių valiutų devalvacijos. Po tokių metų verslas paprastai džiaugiasi jau ne didesniu pelnu, bet kuo mažesniais nuostoliais. Laimi tie, kurie sugeba greičiausiai pakreipti savo veiklą kitomis kryptimis, persiorientuoti, nebijoti naujų nestandartinių sprendimų.
– O „Snaigė“ galbūt viena tų sėkmingųjų, kuriai pavyko greitai persiorientuoti?
– Labai džiaugiuosi, kad „Snaigę“ galiu priskirti būtent prie tokių įmonių. Nors pardavimas Ukrainoje itin sumažėjo, o ji – viena didžiausių ir pelningiausių mūsų rinkų, šiuos praradimus didžiąja dalimi pavyko kompensuoti parduodant daugiau kitose šalyse. Nevertinant Ukrainos kritimo, bendrovės pardavimas augo net 18 procentų. Didžiuojuosi savo komandos gebėjimais žaibiškai reaguoti į susidariusią padėtį bei perorientuoti savo veiksmus bendrovei naudingomis kryptimis.
– Kokios tos naudingos kryptys, kokiais būdais pavyko išlaikyti stabilų pardavimą ir išvengti drastiško apyvartos mažėjimo – galbūt atrasta naujų rinkų?
– „Snaigės“ pastangos išlaikyti stabilų pardavimą daugiau parduodant kitose rinkose buvo vaisingos: palyginti su paeitais metais, bendrovės pardavimas Prancūzijoje augo 39, Lenkijoje – 31, Vokietijoje – 14 procentų. Atsirado ir naujų rinkų: „Snaigės“ šaldytuvai pasiekė Gruzijos ir Azerbaidžano vartotojus. Bendrovė pradėjo dirbti su keletu svarbių klientų – „Brandt“ ir vienu stambiausių Prancūzijos specializuotų buitinės technikos mažmeninės prekybos tinklų „Boulanger“.
– Pakalbėkime apie Lietuvos rinką. Ar galite sakyti, jog lietuviai aktyviau renkasi lietuvišką gaminį, – pardavimas Lietuvoje auga? Kokias tendencijas pastebite?
– „Snaigės“ pardavimas augo ir Lietuvoje – net 46 procentais, palyginti su praeitais metais. Džiaugiuosi, kad „Snaigės“ šaldytuvai puikiai perkami ne tik Prancūzijoje, Vokietijoje, Portugalijoje, kitose Europos šalyse, bet ir Lietuvos rinkoje. Šiandien „Snaigė“ yra antras geriausiai parduodamas šaldytuvų prekinis ženklas Lietuvoje, kai kurie mūsų gaminiai yra tikri bestseleriai, mėnesių mėnesiais neužleidžiantys geriausiai parduodamų šaldytuvų vietų pardavimo sąraše.
Šiuo metu bendrovė užima 15 procentų Lietuvos šaldytuvų rinkos.
– Ne veltui sakoma, kad ateitį reikia kurti jau šiandien. Kokias naujoves pristatė „Snaigė“?
– Per metus AB „Snaigė“ savo pirkėjams pristatė keletą naujų gaminių: taupiausią, itin mažai elektros energijos vartojantį A+++ klasės šaldytuvą, naują didesnės talpos šaldiklį, aukštesnės energetinės klasės šaldytuvą su bešerkšne šaldymo sistema „No Frost“. Pastarasis apdovanotas „Lietuvos metų gaminio“ aukso medaliu. Taip pat bendrovė buvo įvertinta Lietuvos inovacijų prizu.
– Daug girdime apie tai, kad Alytuje trūksta kvalifikuotų specialistų. Ar su šia problema susiduriate? Jeigu ne, galbūt turite savo sėkmės receptą, kaip pritraukti specialistų?
– Mes, kaip ir kitos Alytaus įmonės, nuolatos susiduriame su kvalifikuotų ir nekvalifikuotų darbuotojų trūkumu. Šiuo metu ypač trūksta tekintojų, šlifuotųjų, suvirintojų, šaltkalvių, frezuotojų. Administracijoje priimtume į darbą dizainerius, konstruktorius, technologus, gamybos inžinierius.
– Kaipgi be skaičių: bendrovės gamybinis pajėgumas buvo 550 000 šaldytuvų ir šaldiklių per metus, o kokie apyvartos skaičiai?
– Per 2014 metus, neaudituotais konsoliduotais duomenimis, „Snaigė“ pasiekė 145 milijonų litų apyvartą. Bendrovės EBITDA siekė 6,1 milijono litų. Tai yra vienuolika kartų daugiau nei 2013 metais. Bendrovės neaudituota konsoliduota apyvarta viršijo 146 milijonus litų ir yra 17 procentų mažesnė, palyginti su praeitais metais.
Neaudituotais konsoliduotais duomenimis, „Snaigė“ patyrė 2,2 milijono litų nuostolį, tai yra keturis kartus mažesnį nei pernai. Jis susidarė suformavus atidėjimus galimam kai kurių Krymo bei Rytų Ukrainos klientų skolų nurašymui. Dėl šalyje susiklosčiusios situacijos jie buvo priversti sustabdyti savo veiklą.
– Prognozuoti, kokie bus šie metai, sunku, tačiau visgi pabandykime.
– 2015 metai nežada būti lengvesni. Būsime ir toliau veikiami politinio nestabilumo, valiutų kurso svyravimo. Tačiau esu tikras, kad mums ne tik pavyks išlaikyti visus išbandymus, įgyvendinti užsibrėžtus tikslus, bet ir toliau džiuginti vartotojus naujais gaminiais.
Per 2015 metus ketiname pagaminti ne vieną naują gaminį. Vieni svarbiausių būtų 185 centimetrų aukščio šaldiklis, 163 centimetrų aukščio šaldytuvas be šaldiklio kameros, įvairios šaldytuvo ir šaldiklio, šaldytuvo ir šaldytuvo kombinacijos. Toliau bus plečiama šaldytuvų su bešerkšne šaldymo sistema („No Frost“) gama bei gaminami šaldytuvai ir šaldikliai, turintys elektroninį valdymą. Šiemet savo naujausius gaminius eksponuosime tarptautinėje buitinės technikos parodoje Berlyne „IFA 2015“. Tai prestižinis renginys, jame tikimės užmegzti prekybinių ryšių su naujais klientais ir, be abejo, atnaujinti, atgaivinti esamus ryšius.