Ieškoti tarp:
Įmonių
Straipsnių
Pasiūlymų
Skelbimų
Video
Katalogo kategorijų

El. parduotuvė per naktį yra mitas: papasakojo, kiek užtrunka sukurti stabilią prekybą internetu

Karantino metu elektroninės prekybos įmonės skaičiuoja kelis kartus išaugusius klientų srautus ir sprendžia su tuo susijusius iššūkius.
Nuotraukos

2020.04.17.

Karantino metu elektroninės prekybos įmonės skaičiuoja kelis kartus išaugusius klientų srautus ir sprendžia su tuo susijusius iššūkius. Pasak informacinių technologijų specialistų, sukurti didelės apimties internetinės prekybos per trumpą laiką nėra įmanoma, ypač konkuruojant su iš anksto vystytais projektais, suspėjusiais startuoti kad ir prieš pat pandemiją. Apie el. parduotuvės paleidimą, staigiai išaugusius pardavimus ir techninius iššūkius plačiau papasakojo IT sprendimus kuriančios įmonės „Nordcode“ plėtros vadovas Justinas Rastauskas ir „LIVIN“ elektroninės prekybos vadovas Andrius Selskas.

Ką reiškė startas prieš pat karantiną?

Taip sutapo, kad naująją el. parduotuvę „LIVIN“ ištestavo ir atvėrė prieš pat pandemijos pradžią. Bendrovė  prekiauja natūraliais ir ekologiškais maisto produktais, kosmetika, švaros prekėmis, o tai buvo būtent tie produktai, kuriuos pirmosiomis karantino dienomis pirkėjai iššlavė iš prekybos centrų bei netrukus – ir iš elektroninių parduotuvių.

„Pirmą šuolį klientų srautuose bei pardavimuose pajautėme iškart po pirmojo COVID-19 atvejo Lietuvoje. O kai visuomenę pasiekė žinia, kad nuo kovo 16 d. Lietuvoje skelbiamas karantinas, lankytojų srautai išaugo dar kelis kartus. Tam reikėjo adaptuotis prie naujų taisyklių ir operatyviai išspręsti visas kilusias problemas, su kuriomis susidūrėme atidarydami naują el. parduotuvę“, – teigia A. Selskas.

Svarbiausi įmonės organizaciniai pokyčiai šiuo laikotarpiu buvo susiję su augančiais klientų poreikiais. Tam reikėjo pagerinti klientų aptarnavimo ir prekių surinkimo bei išsiuntimo procesus, kad didžiajai daliai klientų užsakymus pristatyti būtų galima per 1-3 darbo dienas.

Didelio klientų srauto kaina

Iš informacinių technologijų pusės tokį iššūkį vertinantis J. Rastauskas teigia, kad be išankstinio pasiruošimo taip greitai sureaguoti ir išspręsti sunkumų nebūtų pavykę. Elektroninės parduotuvės sukūrimą per savaitę jis vadina mitu, arba tai gali padaryti tik labai mažos įmonės, naudojančios iš anksto sukurtas platformas.

„Kai klientas el. prekyboje jau yra ne naujokas, vystomo projekto esmė buvo seną e-komercijos sprendimą pakeisti nauju. Tam reikėjo atnaujinti visą e-prekybos platformą, procesus ir infrastruktūrą. Iš tiesų bet kuriai įmonei kuriant ir projektuojant naują el. parduotuvę, didelį dėmesį reikia skirti būtent sprendimo architektūrai. Tik tuomet esant staigiems lankytojų šuoliams sistema gali greitai adaptuotis ir atlaikyti išaugusius srautus“, – teigia „Nordcode“ atstovas.

Nepasiruošusioms el. sistemoms karantinas priminė blogą sapną apie tai, kaip ilgus metus vilioji klientus, bet jie staiga ateina visi vienu metu, ir viskas sustoja. Taip iš pradžių nutiko su nuotolinio mokymosi platformomis, kurios prisitaikė tik po kelių dienų. Elektroninei parduotuvei toks laiko praradimas reikštų, kad klientai jau seniai užsakė prekes pas konkurentus ir galbūt niekada nebegrįš.

Projektą kūrė pusę metų

Pasak J. Rastausko, tokio dydžio el. parduotuvės sukūrimo projektas, kaip „LIVIN“, užtruko apie 6 mėnesius, įskaičiuojant rinkos analizę, prototipo kūrimą, dizainą, programavimo ir proceso optimizavimo darbus. Su projektu dirbo 6 asmenų komanda. Laiko prireikia ir tam, kad sprendimai būtų architektūriškai paruošti plėtrai: kad įmonė vėliau galėtų eiti į naujas rinkas, diegti lojalumo sistemas ir kitus papildomus veiksmus be būtinybės viską perdaryti iš naujo.

„Kuriant el. parduotuvę svarbu, kad vidiniai įmonės procesai (sandėlio darbas, logistika, klientų aptarnavimas ir kita) būtų teisingai sudėlioti ir integruoti su technologiniais sprendimais. Tuomet net ir staigiai išaugus lankytojų skaičiui produkcija pristatoma klientui per optimalų ir konkurencingą laiką. Be to, įvairios mažmeninės prekybos sritys turi savo specifiką – maisto prekybos, mados, buitinės technikos ir kitų prekių. Norint parinkti tinkamą sprendimo architektūrą reikia gerai pažinoti, kaip veikia klientų verslas ir padėti pasirinkti teisingus įrankius”, – teigia J. Rastauskas.

Plėtros vadovas pabrėžia, kad vien informacinių technologijų suderinamumo nepakanka – kritiškai svarbus yra partnerių pasirinkimas. Pavyzdžiui, jei logistikos kompanija nesugebėtų operatyviai vykdyti užsakymų, ji gali sugadinti visą aptarnavimo grandinėlę ir tuomet visas įdirbis bei į kitas proceso dalis investuoti pinigai to neatsvers. Pasak J. Rastausko, galioja auksinė taisyklė: klientas turi gauti prekes į namus sutartu laiku.

Ateities kol kas neprognozuoja

Karantino pabaigos nei el. prekybos, nei IT sektoriaus atstovai kol kas neprognozuoja. Pasak pašnekovų, jis tęsis tiek, kiek reikės, kad būtų užtikrinta, jog pavojaus Lietuvos žmonėms nebeliko, tačiau tai atsilieps visiems verslams.

„Manome, kad šiuo laikotarpiu daug naujų žmonių išmėgins el. prekybą, kas ir ateityje padės šiam kanalui augti, o fizinė prekyba turės keistis ir pasitelkti skaitmeninimą. Šiuo metu, kai didžioji dalis žmonių prioritetą teikia apsipirkimui el. parduotuvėse, o didieji prekybos atstovai nebeatlaiko klientų srautų, labai svarbus pranašumas yra nenutrūkstamas pasiekiamumas ir galimybė pristatyti prekes per porą dienų“, – pabrėžia J. Rastauskas.

Naujų netikėtų iššūkių el. prekybos įmonėms „Nordcode“ karantino metu nenumato, tačiau visiems išlieka būtinybė operatyviai prisitaikyti prie pokyčių, o jų poveikis bus ilgalaikis. J. Rastausko nuomone, svarbiausia užduotis šiuo metu yra veikti stabiliai ir lanksčiai, o taip pat turėti pajėgumų rezervo dar didesniam augimui.

„Panašu, kad šie metai bus e-komercijos metai ir verslo atstovai į ateityje tam skiriamas investicijas žiūrės ne tik, kaip į vieną iš papildomų prekybos kanalų, bet ir kaip į veiksmingą rizikų valdymo priemonę. Puikiai matome, kas vyksta rinkoje su įmonėmis, kurios jau turėjo e-prekybos kanalus ir tomis, kurios neturėjo „plano B“ arba tik dabar jį kuria“, – teigia J. Rastauskas.