Italija nuo seno garsėja kaip senutėlė, antikinės istorijos fragmentų perpildyta šalis. Kai kurie ją įsivaizduoja kaip picų, makaronų ir mafijos gimtinę, kitų akyse tai - triukšmingas, daugiau rėkaujančių, nei dirbančių žmonių kraštas.
Šie stereotipai turi nemažai tiesos, tačiau Italija didelė, todėl visai šaliai jų taikyti negalima. Pietų Italijoje iš tiesų yra daugiau istorinių ir kultūrinių vertybių, žmonės čia labiau atsipalaidavę, triukšmingesni ir galbūt ne tokie darbštūs, bet šiaurėje - šiek tiek kitaip.
Savitas ir modernus
Antras pagal dydį šalyje ir didžiausias šiaurinės Italijos miestas Milanas kartais atrodo lyg ne Italijos dalis. Tiek architektūra, tiek pagal gyvenimo tempą, tačiau labiausiai - pagal vietinių mentalitetą. Tai judrus, niekada nenustygstantis miestas. Teigiama, jog Milane, skirtingai nei kitur Italijoje, užbėgti į kavinę atsigerti kavos nereiškia, kad reikia sėdėti su draugais keletą valandų ir plepėti. Čia žmonės išgeria kavos ir vėl skuba į darbą. Miesto svečiai atrodo kur kas labiau atsipalaidavę nei vietos gyventojai.
Milano architektūroje galima įžvelgti nemažai vokiečių, austrų ir prancūzų įtakos.
Sostinė Roma - ne tik didžiausias miestas Italijoje, bet ir vienas garsiausių bei populiariausių pasaulyje. Milanas nėra labai žymus, tačiau ekonomiškai pats svarbiausias ir turtingiausias šalies miestas. Ne kartą teko girdėti, kaip bamba šiaurinio Italijos regiono gyventojai, esą jie, dirbdami gerokai daugiau, turi remti ne tokį darbštų pietinį regioną.
Per Antrąjį pasaulinį karą iš dalies sugriautas Milanas buvo atkurtas ir tapo modernia, kosmopolitiška šalies verslo bei finansų sostine. Dėl dukart per metus vykstančių milžiniškų mados mugių, į kurias suvažiuoja garsiausi pasaulio dizaineriai, stilistai ir supermodeliai, Milanas įvardijamas kaip Europos madų sostinė.
Sakoma, kad Roma atstovauja senajai, o Milanas – naujajai, moderniajai Italijai. Tačiau nederėtų apsirikti ir pernelyg pabrėžti Milano modernumo. Nors miestas yra šiuolaikiškiausias šalyje, drauge jis ir vienas seniausių Europoje, turi daugybę senosios Italijos architektūros ir istorijos paveldo.
Nuvykti paprasta
Milanas - ideali vieta turiningai praleisti savaitgalį. Dabar labai paprasta ir nebrangu nuvykti į šį miestą, todėl mūsų tautiečiai mielai naudojasi tokia galimybe. Tiek "Wizzair", tiek "Ryanair" pigiai skraidina į Milaną iš Vilniaus. "Wizzair" lėktuvai leidžiasi pagrindiniame miesto Malpensos oro uoste. Iš jo į centrinę Milano geležinkelio stotį keliautojus per pusę valandos nuveža modernūs traukinukai. Bilieto kaina – 11 eurų.
"Ryanair" skraidina į mažesnį Bergamo oro uostą, esantį už 50 kilometrų nuo Milano. Iš ten į miestą galima nuvykti autobusu. Kelionė trunka apie valandą, tačiau kainuoja pigiau – 5 eurus.
Jei važiuosite į Milaną traukiniu, išlipsite centrinėje stotyje. Į ją derėtų užsukti pasižvalgyti net ir tiems, kurie nekeliaus traukiniu, nes statinys - racionalios architektūros šedevras. Nors Milano, kaip ir daugumos pasaulio miestų, stoties rajonas dėl tamsiu paros laiku dažnai besirenkančių benamių nėra pats patraukliausias, dieną čia visiškai saugu.
Nerekomenduojama į Milaną vykti automobiliu darbo dienomis. Miestas dažnai būna užkimštas, o rasti parkavimo vietą prilygsta žygdarbiui. Siūloma palikti mašiną Milano pakraštyje ir į centrą keliauti viešuoju transportu. Be to, darbo dienomis renkamas ir automobilio įvažiavimo į miestą mokestis, kuris siekia nuo 2 iki 10 eurų (jo dydis priklauso nuo variklio galios). Savaitgalį čia vairuoti daug paprasčiau ir nereikia mokėti mokesčio.
Tie, kurie palieka automobilius Milano pakraštyje ir keliauja viešuoju transportu, daug nepraranda, o gal net ir laimi, nes miesto viešasis transportas labai patogus, nebrangus, tvarkaraščiai suderinti. Vienkartinis bilietas, kuriuo galima naudotis važiuojant metro, tramvajais ir autobusais, kainuoja 1,50 euro ir galioja 90 minučių. Per tą laiką važiuoti autobusais ir tramvajais leidžiama kiek tik nori kartų, tačiau metro traukiniu - tik sykį. Dienos bilietas kainuoja 4,50 euro.
Patogiausia ir greičiausia keliauti metro, tačiau jis nėra išskirtinis. O štai Milano tramvajai nusipelno atskiro paminėjimo, mat miestas užima antrąją vietą pasaulyje pagal jų linijų ilgį. Čia tramvajai, panašiai kaip Londono dviaukščiai raudonieji autobusai, laikomi miesto simboliu. Milane jų galima pamatyti įvairių: ir modernių, ir ypač senų, antikvarinių, turinčių medinį interjerą. Šie tramvajai - tarsi važinėjantys muziejai, nes kai kurie gaminti 1929 metais. Po karo jie buvo rekonstruoti ir dabar yra puikios būklės. Milaniečiai net neįsivaizduoja, kad tie senukai galėtų kada nors nustoti kursuoti. Norintieji šiuos tramvajus gali išsinuomoti ir važinėjantis po miestą, švęsti juose asmenines šventes.
Dauguma įdomesnių Milano objektų išsidėstę netoli vienas kito, todėl apžiūrėti miestą nesunku ir pėsčiomis, nors tai gerokai užtruks. Manau, paprasčiau nusipirkti dienos bilietą ir tiesiog pataupyti savo laiką bei energiją. Be to, senovinis miesto tramvajus gali būti puikus pakaitalas turistiniam autobusui.
Suklydome du kartus
Į Milaną geriausia keliauti vėlyvą pavasarį arba ankstyvą rudenį. Tuo metu orai būna maloniausi. Vėlesniais rudens mėnesiais mieste neretai lyja, tvyro rūkas, o žiema dažnai lietinga ir šalta. Pirmą kartą į Milaną vykome rugpjūtį ir padarėme dvi klaidas. Pirmoji - vasarą Milane dažniausiai labai karšta ir drėgna, todėl nebuvo didelio malonumo dieną apžiūrinėti miestą tvyrant karščiui. Visaverčiai tai galėjome daryti tik leidžiantis saulei.
Kita klaida, kad pasirinkome rugpjūtį. Tuomet italai tarsi susitarę eina atostogauti, masiškai palieka miestą ir dumia prie jūros. Milanas taip ištuštėja, kad vaikštai ir stebiesi, kur dingo žmonės. Biurai, įstaigos, dauguma parduotuvių, muziejų ir net viešbučių uždaromi. Mūsų viešbučio šeimininkas iš anksto perspėjo, kad atvykę galėsime permiegoti tik dvi naktis, nes vėliau viešbutis nebedirbs, visi eis atostogų.
Kita vertus, tai nebloga proga atsipalaiduoti ir pasimėgauti visiškai nurimusiu miestu. Apsipirkti ar aplankyti muziejų tuo metu gal ir nepavyks, tačiau galima lauko kavinėse neskubant siurbčioti kavą, ramiai vaikščioti po parką. Tiesa, vietiniai perspėja, kad rugpjūtį liekantys dirbti italai būna ne itin paslaugūs, nes tuo metu, anot jų, niekam nepatinka dirbti.
Šis skubantis verslo miestas turistams iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti pilkas, nuobodokas ir nelabai švarus. Tai klaidingas įspūdis. Kiti miestai visą savo grožį paprastai parodo iškart, o Milanas iš keliautojo reikalauja laiko, kruopštumo ir pasirengimo. Kai tai gauna, jis atsiskleidžia visu gražumu.
Lygindami du didžiausius šalies miestus italai sako: “Roma yra apkūni ir išraiškinga moteris, jos grožis ir pranašumai matomi iškart, o Milanas - kukli, drovi mergina, savo grožį atskleidžianti tik tam, kas jai skiria dėmesio ir laiko.“
Ir žiūrėti, ir pirkti
Milane galima labai daug ką nuveikti ir pamatyti, pradedant senovės bažnyčiomis, pilimis, muziejais, teatrais, aikštėmis ir baigiant įvairiomis pramogomis bei apsipirkimu.
Milane išvysite seniausias Italijos bažnyčias. Jos net senesnės nei amžinajame mieste, nes Milanas buvo Romos imperijos šiaurinės dalies sostinė. Žymiausia iš visų bažnyčių ir apskritai svarbiausias miesto pastatas - gotikinė Milano katedra. Tai XIV - XIX amžiaus marmuro statinys, kuriame yra daugiau kaip tūkstantis skulptūrų. Katedra užburianti, tačiau man labiausiai patiko užkopti ant jos stogo ir pažvelgti į miestą iš viršaus. Viduje taip pat yra muziejus, kuriame galima susipažinti su katedros statymo istorija.
Katedros aikštė - socialinė ir kultūrinė miesto širdis - didžiausia Milane. Joje labai jauku vakare, ypač prieš Kalėdas, kai įsižiebia gatvės žibintai. Aikštėje galima aplankyti ne tik bažnyčią, bet ir karališkuosius rūmus, pasigrožėti karaliaus Viktoro statula, kitais pastatais, apsipirkti prekybos centrų komplekse Vittorio Emanuele Galleria. Čia smagu ne vien pirkti, bet tiesiog vaikštinėti ir jaustis kaip muziejuje, nes parduotuvės įsikūrusios viename istorinių Milano pastatų. Pagaliau galima tiesiog sėdėti aikštėje ir gurkšnojant gėrimą stebėti balandžius, skubantį miesto gyvenimą.
Mėgėjams pirkti Milanas yra idealus pasirinkimas. Bet kuris čia ras visko pagal savo skonį, pradedant dideliais prekybos centrais, prabangiausiomis parduotuvėmis, prekiaujančiomis vardinėmis dizainerių kolekcijomis, baigiant mažyčiais antikvariatais ar dėvėtų drabužių krautuvėlėmis. Be jau minėto Vittorio Emanuele Galleria prekybos centro, niekas neprilygsta Corso Buenos Aires kvartalui – dar vienam pirkėjų rojui.
Nekintanti tradicija
Milane gausu dėmesio vertų bažnyčių ir muziejų, atstovaujančių įvairių epochų architektūrai. Dauguma jų įtraukti į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą. Iš įdomesnių paminėčiau Šv. Bernardo bažnyčią, vieną šiurpiausių pasaulyje, nes ši mažutė šventovė pilna skeletų. Sakoma, kad joje dar ir vaidenasi.
Žymiausias Milano muziejus yra Breros pinakoteka. Tai pasaulinio lygio muziejus, tarsi itališkasis Luvras. Jame eksponuojamos vienos svarbiausių ir garsiausių Italijos meno kolekcijų.
Būtina aplankyti Sforcų pilį (Castello Sforzesco), kurioje rezidavo svarbios italų šeimos. Kiek vėliau pilis buvo Austrijos gubernatoriaus rezidencija, o dabar - didžiausias Milano istorinis muziejinis kompleksas. Tarp muziejų garsiausia Sforcų pilies pinakoteka – dailės darbų galerija, kurioje galima išvysti žymių Renesanso laikotarpio italų menininkų darbų.
Už Sforcų pilies įkurtas Milano Sempione parkas. Jame yra ežeras, amfiteatras ir Triumfo arka, pastatyta pagal Napoleono idėją, kai šis triumfuodamas įžengė į Milaną. Nors žaliuojančių erdvių mieste netrūksta, Sempione parkas - populiariausia milaniečių poilsio vieta.
Milanas yra vienas moderniausių ir labiausiai besikeičiančių miestų Italijoje, tačiau vienas dalykas jame niekada nekinta. Tai - maisto gaminimo kultūra. Milanas yra tradicinės itališko maisto gamybos bastionas šalyje. Čia tiek paprasti ir pigūs, tiek brangūs ir prašmatnūs restoranai garbės reikalu laiko pasiūlyti svečiams tradicinių itališkų patiekalų, pagamintų taip, kaip juos gamindavo protėviai. Todėl tikros itališkos virtuvės gerbėjams - prie tokių priskiriu ir save - kelionė į Milaną bus puikus sprendimas.