Darželio, kaip ugdymo institucijos veikla, grindžiama visų narių bendravimu ir bendradarbiavimu. Mes nuolat sąveikaujame vieni su kitais perduodami savo patirtį, jausmus, darydami įtaką vieni kitų mintims, veiksmams. Siekiant efektyvaus vaikų ugdymo, labai svarbūs yra šeimos ir darželio santykiai. Taigi, galima teigti, kad ugdymo proceso kokybę lemia sąveika su ugdymo įstaigą lankančių vaikų tėvais.
Iš savo patirties galiu teigti, kad įprastos sąveikos su tėvais formos (tradiciniai susirinkimai kaip pedagogo monologas, trumpalaikiai pokalbiai) neduoda gerų rezultatų vaikų ugdymo srityje. Naujos darbo formos su tėvais kelia susidomėjimą vaikų ugdymo kokybe.
Apmąsčius savo darbo su tėvais patirtį išryškėjo trys kryptys, kurios yra pamatas sėkmingom sąveikom. Kiekvienai krypčiai yra parinktos galimos darbo su tėvais formos.
Taigi, tėvų ir pedagogų sąveikos kryptys:
Pedagoginis tėvų švietimas vykdomas per “aktyvius” tėvų susirinkimus. Tai reišia, kad tėvų susirinkimų metu tėvai yra aktyvūs dalyviai. Jie atlieka užduotis, susijusias su jų vaiku, šeima. Žaidžia žaidimus, kurie padeda suprasti vaiko padetį. Rašo laiškus vaikams, piešia, pristato savo mintis ir t.t.
Pedagoginis tėvų švietimas galimas per parengtus lankstinukus, atmintines, laiškus. Svarbu, kad informacija būtų pateikiama trumpai, suprantamai, aiškiai.
Pasiteisinusi tėvų švietimo forma yra biblioteka tėvams. Tai surinkti straipsniai, psichologinė- pedagoginė literatūra, aktuali informacija, vaiko raidos gairės ir t.t. Tėvai turi galimybę susipažinti su nauja informacija, pareikšti savo nuomonę bibliotekos atsiliepimuose.
Stendai apie tėvų teises, pareigas, teisės aktų pristatymai suteikia tėvams formalios informacijos.Svarbu, kad informacija būtų nuolat keičiama, netradiciškai pateikiama.
Įdomi darbo su tėvais forma, priskirama pedagoginiam tėvų švietimui yra “judantys aplankai”. Tėvai turi galimybę išsinešti į namus pateiktą informaciją. Svarbu, kad informacija būtų susisteminta, aktuali, patraukliai pateikta. Apkeliavęs daugumą šeimų aplankas grįžta į grupę. Vėliau organizuojamos diskusijos, rašomi atsiliepimai, teikiami pasiūlymai.
Pedagoginis tėvų švietimas vykdomas per vizitines korteles. Jose gali būti pateikiama informacija apie darželio darbą, ugdymo programą, papildomas paslaugas. Svarbu informacijos susisteminimas, patrauklumas, konkretumas.
“Apvalus stalas” ar klausimų-atsakymų vakarai taip pat priskiriami pedagoginiam tėvų švietimui. Šių formų darbo su tėvais sėkmė priklauso nuo pedagogo kompetencijos, tėvų išprusimo.
Tėvų įtraukimas į grupės gyvenimą vykdomas per atvirų durų dienas. Atvirų durų dienos padeda tėvams susipažinti su grupės aplinka, emociniu klimatu, auklėtojų darbo stiliumi, vaikų-pedagogų-tėvų tarpusavio santykiais. Būvimas kartu suteikia vaikams saugumo ir pasitikėjimo jausmus.
Labai pasiteisina išvykos-atradimai su ugdytiniais ir jų tėvais į žymias vietas, muziejus, įmones ir t.t. Ši sąveikos forma leidžia įgytas žinias pritaikyti praktikoje, pagilinti jau turimą žinių bagažą. Išvykos-atradimai pagerina vaikų ugdymo kokybę, tvirtėja šeimos ir darželio ryšiai, atsiranda abipusis tėvų ir pedagogų pasitikėjimas.
Tėvų įtraukimas į grupės gyvenimą vykdomas per šventes, vakarones, arbatos ”valandėles” ir t.t. Jų metu vaikai, tėvai ir pedagogai bendraudami, žaisdami, muzikuodami pradeda labiau pasitikėti vieni kitais, sužino daug naujo.
Pasiteisinusi sąveikos forma yra tėvų kvietimas grupėje pasidalinti ypatingais sugebėjimais, patirtimi, pateikti specifinių žinių. Tokia veikla įtraukia tėvus ir vaikus į bendrą veiklą ir tarsi “priverčia” suaugusiuosius bendrauti su vaikais. Svarbu, kad pedagogas sudarytų tinkamas sąlygas situaciniam-dalykiniam bendravimui, skatintų tėvus veikti kartu su grupe. Taip pat tėvai gali padėti pasiruošti ugdomąjai veiklai (parūpinti knygų, priemonių, pagaminti ir t.t.).
Šia tėvų ir pedagogų sąveika siekiama įtraukti tėvus į vaikų ugdymo procesą. Tėvai su vaikais namuose įgyvendina praktines užduotis, kurios reikalauja iš vaiko praktinių įgūdžių (papasakoti, nupiešti, priklijuoti ir t.t.).
Viena iš galimų sąveikos formų yra išleidimas šeimyninių laikraštukų, lankstinukų, plakatų. Tėvai gali susijaudinti dėl papildomų užduočių. Tačiau pedagogas turėtų paaiškinti, kam reikalingos šios užduotys. Kuriant pozityvią partnerystę tarp tėvų ir pedagogų labai svarbus supratimas ir pasitikėjimo atmosfera. Tėvų pagalba, patarimas yra be galo naudingas, nes vaikas jaučia artimo žmogaus paramą. Vaikai su malonumu įsijungia į “namų darbus”: kerpa, piešia, rašo, kopijuoja ir t.t.
Tėvų ir vaikų partnerystės forma yra namų dienoraščiai keliaujantys per ugdytinių šeimas arba keliaujantys žaislai. Svarbu, kad tėvai suprastų , kad mūsų tikslas – padėti vaikui ugdytis.
Įdomi sąveikos forma yra šeimyninio klubo įkūrimas. Čia tėvai kartu su vaikais žaidžia, atlieka įvairius darbeliusir t.t. Tėvams suteikiama galimybė pajusti tai, ką vaikai veikia darželyje, tobulinti vaikų įgūdžius.
Apžvelgus ugdymą skatinančias sąveikas galima teigti, kad yra gerai kai tėvų ir pedagogų santykiai yra grįsti bendravimu ir bendradarbiavimu.Vykstant sąveikai tarp šeimos ir darželio stengiamasi padėti vaikui.Ugdytiniai pasiekia geresnių rezultatų, kai tėvai remia ir dalyvauja ugdymo procese. Sėkmingai sąveikai su tėvais svarbu parinkti aktyvias darbo formas.
Parengė: Asta Kraujelienė
Vaikų darželio“Vaikystės takas”
pedagogė